1er curs, 1er
semestre
La comunicació avui:
nous mitjans i noves influències
Dr. Alfonso Méndiz i Dra. Isabel Villanueva
GUIA
DOCENT
Els mitjans de comunicació han donat un tomb enorme
en els últims deu anys. La informació ens arriba avui per xarxes
socials abans que per la premsa. I el cinema ja no es contempla a les
sales o als videoclubs, sinó en les plataformes digitals (Netflix,
Movistar, etc.). Aquests canvis tenen gran importància: la informació
ens arriba cada vegada menys contrastada, amb manipulacions i fake
news, i l’oci audiovisual és cada vegada més individual i menys
familiar. No obstant això, la influència d’aquests mitjans augmenta
cada vegada més: avui els joves pensen que el model de família és el
que veuen en les sèries, no el que veuen a casa, i aquí forgen els
seus principals valors com a persones. No hauríem de conèixer aquests
mitjans més a fons?
El bressol de
l’art: l’art antic
Dra. Núria Torras
GUIA
DOCENT
En aquest curs farem un repàs per les civilitzacions mediterrànies més antigues: Egipte, Mesopotàmia, Grècia i Roma. Analitzarem les arts i l'arquitectura d'aquestes cultures i completarem el curs amb algunes sortides, com el Museu Egipci o la Barcino romana. Els períodes cabdals i les seves obres mestres seran estudiades amb deteniment: les Piràmides de Guiza, els temples d'Abu Simbel, les estàtues de Gudea, el Codi d'Hammurabi, la ciutat de Mesopotàmia, l'Acròpolis d'Atenes, l'escultura clàssica, el Panteó de Roma, l'Ara Pacis, el Colisseu… són alguns exemples del contingut del curs
Els nostres orígens:
la cultura clàssica
Dra. Alexandra Guzmán
GUIA
DOCENT
El curs explora les principals expressions culturals del Món Clàssic, que han marcat una bona part del pensament i la cultura europea. Al llarg de les sessions, es pararà atenció a la literatura grega des dels seus orígens i es comentaran les grans obres literàries, la Ilíada i l’Odissea o la tragèdia.
.
Microbiologia i
immunologia: pandèmies, vacunes… i més
Dr. Javier Jiménez
GUIA
DOCENT
Els microorganismes són un ampli i divers grup d’organismes microscopis que es troben a la base de la vida a la Terra. Algunes de les malalties més importants en els éssers humans, altres animals i plantes estan causades per microorganismes. No obstant això, també juguen un paper important en la fertilitat del sòl, en l’alimentació humana o en la salut. Processos industrials, a gran escala com la producció d’antibiòtics, d’hormones o enzims d’interès industrial, tenen una base microbiològica i són actualment possibles gràcies a la biotecnologia.
Història medieval i
moderna
Dr. Xavier Baró
L’assignatura pretén oferir una visió bàsica però completa dels dos períodes que s’esdevingueren després de la caiguda de l’Imperi Romà d’Occident (476). Tradicionalment els especialistes han denominat aquestes etapes com a Medieval i Moderna. Seguint aquesta terminologia, apleguem en una sola assignatura els fets més rellevants esdevinguts entre el segle V i el segle XVIII, que presenten una gran quantitat de fets que demostren la continuïtat d’una societat agrària i profundament religiosa.
Narrativa
audiovisual: l’art de contar histories al cine, televisió I altres
mitjans
Dra. Isadora García
GUIA
DOCENT
Aquesta assignatura planteja dues grans preguntes: Com s'expliquen les històries audiovisuals, des d'un punt de vista formal i creatiu? I què és el que veritablement ens volen explicar? Al llarg de les classes dels estudiants descobriran la naturalesa de l'llenguatge audiovisual i aprendran a mirar pel·lícules, sèries televisives i altres relats audiovisuals des d'una perspectiva més completa. Conèixer i comprendre com es compten aquests relats els ajudarà a interpretar el seu fons temàtic amb més profunditat.
Filosofia. L’enigma
de l’ésser humà
Dra. Remei Agulles
GUIA
DOCENT
Un dels trets de la vida humana consisteix en la necessitat d’autoconeixement, és a dir, l’exigència de disposar d’una imatge o fórmula d’interpretació per comprendre’s a si mateix i orientar-se davant la complexitat i els reptes de la seva existència. El nostre curs proposa un breu recorregut per alguns dels conceptes que esdevenen cabdals en aquest esforç d’autocomprensió humana, com són, per exemple, el saber, la natura, el cos, la llibertat o la dignitat. Es tracta, doncs, d’acceptar el repte d’una reflexió antropològica i filosòfica, que ens condueixi a redescobrir l’aspecte enigmàtic, paradoxal i apassionant d’aquesta aventura que compartim com a éssers humans.
Psicologia positiva
Dra. María Gámiz
GUIA
DOCENT
Exprimir el present com a resultat de respondre a les qüestions: Qui soc jo? Com són les meves relacions? Potser per aconseguir-ho s’haurà de fer una deconstrucció, és a dir, desmuntar mites sobre la maduresa de la vida i analitzar el paradigma personal, les idees sobre la pròpia identitat. Amb aquesta actitud positiva cada dia es presenta com una aventura impredictible: nous aprenentatges a través dels sentits, les experiències i el mode personal d’interpretar-les. Apreciar intensament la vida des de totes les dimensions de la personalitat saludable: pensaments, afectes i voluntat. També la dimensió de les relacions personals.
1er curs, 2on
semestre
Temàtiques de la
filosofia actual
Dr. Albert Moya
GUIA
DOCENT
L’assignatura es presenta com un curs propedèutic
que s’endinsa en una sèrie de qüestions generals que ocupen el
pensament filosòfic contemporani. D’aquesta forma, pretén abordar
alguns dels conceptes claus que han centrat la reflexió dels filòsofs
actuals i que permeten aportar llum i sentit a la interpretació del
món contemporani. L’alumne tindrà ocasió de conèixer el pensament i
les idees d’alguns d’aquests autors i sobre tot podrà fer un
diagnòstic propi, precís i ben fonamentat, sobre alguns aspectes que
tenen una clara incidència en l’àmbit cultural, social i polític del
nostre temps
La música: un
llenguatge per descobrir
Prof. Susana Agustín
GUIA
DOCENT
El fet musical és quelcom que engloba molt més que
un conjunt de sons ordenats d’una determinada manera. El públic,
l‘intèrpret, la partitura, l’època, la situació i una infinitat de
factors poden fer capgirar el significat i l’experiència del que
acostumem a anomenar “música”.
Seguint aquests tres estadis intentarem conèixer i comprendre el fet
musical per tal d’arribar a una vivència més plena i a una escolta
activa i amb criteri dels diferents estils i gèneres musicals, les
diferents èpoques de la història de la música i l’origen i significat
més profund de la música.
El nostre temps:
història contemporània
Dr. Xavier Garí
GUIA
DOCENT
Partint de la Revolució Francesa (1789), l’assignatura pretén mostrar els principals esdeveniments que ens permetran entendre el món d’avui en dia. Tot i que també s’atendrà a fets del segle XIX, el principal objectiu serà comprendre el segle XX, farcit de guerres, però també d’esdeveniments que obren la porta a l’esperança, fins arribar a tractar temes de l’actualitat, com el canvi climàtic o el fenomen del terrorisme islamista.
Patrimoni artístic
medieval
Dra. María Morer
GUIA
DOCENT
Analitzarem l'art i l'arquitectura de l'Edat Mitjana des de la caiguda de l'Imperi Romà. Començarem per l'Art Bizantí i les seves influències en el romànic d'Occident, estudiarem també l'art i arquitectura d'aquest període i acabarem veient les diferents manifestacions del gòtic, tant a nivell europeu, com espanyol i català. El curs es complementarà amb sortides a museus i itineraris per la ciutat.
Literatura hispànica
del segle XX
Dr. Dr. Jordi Bermejo
GUIA
DOCENT
Aquesta assignatura pretén traçar un itinerari particular i transatlàntic a través de la narrativa hispànica del segle XX, tot obeint un fil conductor: la noció d’una realitat fragmentaria. Aquesta noció, cabdal al segle passat i vigent encara avui, ha obligat a repensar o qüestionar idees fonamentals com les de temps, història o tradició. En conseqüència, durant el curs, s’aprofundirà en l’estudi d’una recull d’obres breus, una tria representativa de les múltiples variants en què aquesta visió fragmentària de la realitat ha sigut expressada literàriament, al llarg del segle XX, en dos contextos tan diferents i alhora interdependents com són l’espanyol i l’hispanoamericà. De les avantguardes fins a la literatura de gènere o popular, tot passant pel revisionisme històric sorgit en l’exuberant realitat americana, aquest serà un viatge de gaudi, redescoberta i, tal volta, de misteri.
Macroeconomia: per
entendre l’entorn econòmic
Dr. Antonio Argandoña
GUIA
DOCENT
Una visió global de l'economia, que ens permeti entendre el món actual. Introducció a la teoria de l'cicle econòmic. Models econòmics, la macroeconomia de l'desequilibri. Imperfeccions en els mercats de béns. Imperfeccions de el mercat de treball. La teoria de l'creixement econòmic, models de creixement endogen: la tecnologia.
Geografia del món,
avui I
Dr. Sergi Massana
GUIA
DOCENT
L’anàlisi geogràfica consisteix en fer una
aproximació a un lloc concret del món destacant-ne els elements més
rellevants i distintius per a poder entendre’l millor, siguin aquests
elements de caire físic o natural (climàtic, orogràfic), històric,
cultural, polític o social i econòmic.
En aquesta assignatura farem sessions monogràfiques sobre diferents
països i/o regions del planeta aproximant-nos a la seva realitat
actual i donant elements per a poder entendre-la.
L’Índia. Rússia. El món àrab. Mèxic. El Japó.
Tecnologia i benestar
Dr. Gabriel Fernandez
GUIA
DOCENT
El fort impacte social de tecnologies com la intel·ligència artificial, la robòtica, el Big Data i la biotecnologia requereixen una reflexió profunda. L’assignatura proporciona les claus per desenvolupar una visió crítica i alhora equilibrada, per comprendre quins són els problemes d’arrel i saber on cal buscar les solucions.
2on curs, 1er
semestre
Història de la
mùsica: de l'antiguitat al S. XXI
Prof. Josep Miquel Mindan
GUIA
DOCENT
Al llarg de l’evolució de la cultura occidental la
música ha jugat un paper molt important.
Des dels filòsofs clàssics fins als grans pensadors del nostre temps
podem trobar reflexions sobre com la música ha esdevingut (i esdevé)
una disciplina artística importantíssima per a conèixer el món
interior de l’ésser humà. Ens proposem fer un recorregut pels
principals períodes de la història de la música occidental
(renaixement, barroc, classicisme, romanticisme, avantguardes, etc)
tot analitzant les obres més importants i els compositors més
significatius. Amb les dues sortides que realitzarem podrem
experimentar en directe com sentim i percebem en la actualitat obres
composades en èpoques anteriors i com a superat el pas del temps.
Mitologia, tradicions
i valors en la literatura
Dra. Alexandra Guzmán
GUIA
DOCENT
Els mites clàssics són eterns. Des dels seus orígens com a mode d’explicació del món i de l’home antic, la seva força simbòlica ha traspassat les diferents èpoques i han estat presents en l’art i la cultura occidental. En el curs analitzarem alguns dels mites més famosos de l’Antiguitat i farem un recorregut per la seva gènesi i les seves interpretacions posteriors.
L’art del
Renaixament i del Barroc
Dres. Judith Urbano i Marta Crispi
GUIA
DOCENT
En aquest curs farem un repàs per l’art de l’Època Moderna, això vol dir estudiar els estils anomenats Renaixement i Barroc. Analitzarem les arts i l'arquitectura d'aquest període i completarem el curs amb dues sortides: una al Museu Nacional d’Art de Catalunya per veure pintura i escultura, i a l’altra per fer un itinerari a peu per la Barcelona del moment, veient els edificis renaixentistes i barrocs més importants.
El Mediterrani,
patrimoni compartit
Dr. Mohamet Hassan Elrazazz
GUIA
DOCENT
El Mediterrani és un regne de somnis llunyans i realitats dures. Al llarg d'aquest curs, examinarem el concepte de la Mediterrània i la seva evolució des de perspectives múltiples, estudiarem el patrimoni cultural i natural del Mediterrani amb tota la seva diversitat i riquesa, i parlarem d'oportunitats i desafiaments contemporanis que ens poden ajuntar o allunyar. Durant el curs, es treballaran casos pràctics i es realitzaran activitats amb la finalitat d'ampliar l'horitzó dels alumnes i reptar la percepció que tenen del Mediterrani.
Estat i constitució.
La forma del poder
Dra. Montserrat Nebrera
Un estudi diacrònic i sincrònic de la relació entre les formes d’Estat i l’ús de les Constitucions per regular el poder fins arribar a la situació actual en el context europeu i en general occidental. Continguts: Estat i Estat de dret. Què fou, què és i què serà? Constitucions. Acepcions. Acepció actual: la Constitució normativa. Una Constitució per a Europa? A voltes amb la sobirania. Constitució i ordenament jurídic. Les normes de frontera i la forma del poder.
Els reptes de l'edat
avançada
Dra. Marián de Juan
GUIA
DOCENT
Gràcies als avenços de la medicina i la tecnologia entre d'altres, hem augmentat l'esperança de vida. El temps passa i ens trobem amb freqüència a la banda de persones cada vegada més grans, o som nosaltres els que anem arribant a aquesta edat. La longevitat suposa un repte. Adaptar-se als canvis de l'efecte del pas de el temps, superar situacions i malalties en situació de fragilitat i vulnerabilitat. En aquesta assignatura tractarem les característiques d'aquesta etapa de la vida, i els reptes que planteja.
Ciència per a no
científics
Dr. Samuel Bru
GUIA
DOCENT
Tractarem 3 temàtiques: 1) L'origen de la vida. D’on venim? Com va sorgir la vida? Aquesta és una pregunta apassionant que la humanitat ha intentat respondre des de sempre i, possiblement, mai acabarà de respondre. A més, per què hi ha tants éssers vius, tant diferents i tant bells? 2) Pandèmies i Coronavirus. Malgrat es parla molt, poques vegades es té l’oportunitat de parlar amb experts i tenir dades verídiques. 3) Les mentides de la ciència i pseudociència. Hi ha diversos mètodes racionals per acostar-se a la realitat, i el mètode científic és un dels que més fruit ens ha donat a la humanitat. Aquest mètode, que de manera col·loquial en diem "fer Ciència", és una eina que ens permet acostar-nos i descobrir la realitat tangible d'una manera bastant precisa. Però la Ciència està feta per homes i dones sotmesos a interessos molt variats que, a voltes, poden mentir.
2on curs, 2on
semestre
Geografia del món,
avui. II
Dr. Sergi Massana
GUIA
DOCENT
Una aproximació a llocs concrets del món destacant-ne els elements més rellevants i distintius per poder entendre’l més bé: físics o naturals (climàtics, orogràfics), històrics, culturals, polítics o socials i econòmics. En aquesta assignatura farem sessions monogràfiques (aproximacions) a diferents països i regions del planeta: la Xina, Austràlia i Oceania, l’Àfrica subsahariana, Turquia i l’Europa balcànica.
Artistes catalans
contemporanis
Prof. Anna Pou van den Bossche
GUIA
DOCENT
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als guardonats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
Història d’Àsia i del
Pacífic
Dr. Xavier Baró
GUIA
DOCENT
L’assignatura pretén oferir una visió bàsica però completa d’una part del nostre planeta allunyada geogràficament però cada vegada amb més contacte amb Occident. La macro regió d’Àsia-Pacífic presenta realitats ben diferents, que cal conèixer per entendre el món en què vivim.
Filosofia.
Actualitat del pensament classic
Dr. Bernat Torres
GUIA
DOCENT
El curs presentarà una aproximació a les principals qüestions i reptes que planteja el pensament clàssic. La qüestió dels orígens dels pensament filosòfic (per què i quan comencem a filosofar?). Ens enfrontarem a la misteriosa figura de Sòcrates a través de les fonts que ens en parlen. Presentarem la figura de Plató, deixeble de Sòcrates, a través dels seus mites i els seus diàlegs. Finalment, veurem quines propostes de guia de vida ens presenta el pensament clàssic, la persecució del bé s’enfrontarà a la persecució del plaer.
Organismes
internacionals i drets humans
Dra. Maria Mut
GUIA
DOCENT
El nostre món es caracteritza per una creixent internacionalització. Els estats han de complir amb la normativa internacional i executar les decisions judicials que es prenen als tribunals internacionals. És per aquest motiu que es fa necessari conèixer els principals subjectes i actors internacionals. En aquest curs intensiu explicarem primerament, el funcionament i les competències de la principal organització internacional d'àmbit general de la comunitat internacional, l’ONU i de les seus principals organismes especialitzats, com l’OMS, la FAO i l’UNESCO. El moment de pandèmia que estem vivint, ens permetrà debatre i analitzar la tasca d’aquestes organitzacions. La segona part d’aquest curs la dedicarem a l'anàlisi dels Drets Humans, analitzarem els principals instruments normatius que els regulen, com la Declaració Universal dels Drets Humans o el Conveni Europeu de Drets Humans i el sistema que garanteix el seu compliment. Així mateix, explicarem les sancions que es deriven de la violació sistemàtica i generalitzada dels Drets Humans i que ha donat lloc als anomenats crims internacionals, d'entre els que s'inclouen: el genocidi, crims contra la humanitat i crims de guerra.
Dones il·lustres
Dra. María Ángeles Pérez Samper
GUIA
DOCENT
Al llarg dels segles les dones han viscut generalment subordinades als homes i han exercit papers en l’àmbit de la vida privada, amb poca visibilitat. Actualment la historia tracta de rescatar les dones d’aquest món a l’ombra i donar-los el protagonisme que mereixen. Sempre han existit dones il·lustres que per motius diversos han tingut un paper excel·lent en la seva època, però fins i tot aquestes dones han hagut de lluitar pels seus drets. Veurem l’exemple de quatre grans dames del segle XVI. Una reina, Isabel la Catòlica, una noble, Estefania Requesens, una santa, Teresa de Jesús, i una astista, Sofonisba Anguissola.
Els tresors de la
literatura catalana
Dr. Joan Maria Pujals
GUIA
DOCENT
La tradició literària en català arrenca des del bell mig de l’Edat Mitjana i arriba, evidentment, fins els nostres dies, amb obres de reconegut prestigi i fama. Però també hi ha obres i autors mereixedors d’aquesta consideració que no els tenen. Per tal d’intentar posar llum sobre aquestes problemàtiques, el curs es concebrà com un recorregut panoràmic per cada una de les etapes de la literatura en català. Aquest viatge es realitzarà directament des dels textos literaris més importants i rellevants, considerats aquets com a testimonis artístics en la història i que –aquí resideix la grandesa de les grans obres– sempre tindran vigència humana. En altres paraules, el curs vol descobrir els motius pels quals certes obres escrites en català han aportat el seu granet de sorra a engrandir la literatura universal.
Altres religions
Dr. Joan Hernández
GUIA
DOCENT
En la nostra societat, cada vegada més plural i diversa pel que fa a la religió i a la cultura, es fa necessari reconèixer les diverses tradicions religioses que configuren el nostre món actual. Aquesta assignatura pretén fer una introducció a les religions no cristianes: judaisme, islam i religions orientals. Aquesta aproximació parteix de l’estudi del fet religiós des de la perspectiva antropològica, sociològica, històrica i teològica, entrant en el coneixement des de la quotidianitat del seus ritus, celebracions, organitzacions i pràctiques religioses actuals.
La Unió Europea en
un món de gegants
Dr. Víctor Pou
GUIA
DOCENT
Des de la perspectiva de la Unió Europea i començant per les seves grans fites històriques, procurarem entendre el món del segle XXI i veure quina alternativa li queda en la nova geopolítica mundial: davant el desplaçament del centre de gravetat econòmic cap a Àsia-Pacífic-Índic; la reemergència de Xina; el replegament de les potències anglosaxones, Estats Units i Regne Unit, i el retorn dels imperis: Rússia.
Ciència, filosofia i
religió
Dr. Josep Corcó
GUIA
DOCENT
Les relacions entre Ciència, Cultura i Religió són complexes i, a la vegada, claus per entendre el món d’avui. La dificultat principal per tractar sobre les relacions entre aquestes tres activitats humanes és la necessitat de fer-ho de manera interdisciplinària. En un context acadèmic, en el qual s’ha optat per la hiperespecialització, és necessari, més que mai, integrar coneixements de diferents disciplines en l’estudi de temes que són molt rellevants per comprendre tant la naturalesa com la societat humana.
3er curs, 1er
semestre
Els grans moments
de la història de Roma
Dra. Alexandra Guzmán
GUIA
DOCENT
Ens aproparem a alguns moments clau de la historia de Roma des de la seva fundació fins a la caiguda de l’Imperi. A través dels principals textos i altres fonts de l’època, descobrirem els protagonistes de Roma i els aspectes més rellevants de la cultura romana, alguns dels quals han perdurat fins als nostres dies.
Història de l’Òpera:
claus per a comprendre aquest gènere
Prof. Josep Miquel Mindán
GUIA
DOCENT
L’òpera és un gènere multidisciplinari que implica el treball conjunt d’artistes molt diferents: cantants, músics d’orquestra, directors escènics, constructors de decorats, il·luminadors, dissenyadors de vestuari, etc. Per aquest motiu resulta imprescindible comprendre el funcionament intern d’aquest engranatge tant gran. Tot gaudint d’alguns dels títols més representatius ens proposem d’aportar les eines necessàries per tal de comprendre i gaudir amb tota la seva profunditat i complexitat del món de l’òpera. Intentarem treure aquesta pàtina d’elitisme que tantes vegades se li dona comparant-la amb altres gèneres molt similars com el teatre musical, la Sarsuela o l’opereta.
L’art a partir de
la Revolució Francesa (S. XVIII-XIX)
Dra. Vera Renau
GUIA
DOCENT
Analitzarem l'art i l'arquitectura del segles XVIII i XIX Començarem per l'Art, estudiarem també l'art i arquitectura d'aquest període i acabarem veient les diferents manifestacions tant a nivell europeu, com espanyol i català. El curs es complementarà amb sortides a museus i itineraris per la ciutat.
Matemàtiques
divertides
Dr. Salvador Vidal
GUIA
DOCENT
Presentarem diferents formes atractives de presentar les matemàtiques. Estratègies de motivació i de com conquistar l’atenció i la participació dels alumnes. Millorar l’autoestima és un recurs efectiu per a millorar la comprensió matemàtica. Una actitud positiva cap aquesta matèria millora l’aprenentatge. Amb la matemàtica recreativa, millorem l’actitud.
Geografia del món
avui III
Dr. Sergi Massana
L’anàlisi geogràfica consisteix en fer un a
aproximació a un lloc concret del món destacant-ne els elements més
rellevants i distintius per a poder entendre’l millor, siguin aquests
elements de caire físic o natural (climàtic, orogràfic), històric,
cultural, polític o social i econòmic.
En aquesta assignatura farem sessions monogràfiques sobre diferents
països i/o regions del planeta aproximant-nos a la seva realitat
actual i donant elements per a poder entendre-la.
Canadà, els Estats Units, el Carib, el Brasil, el Magreb, la Unió europea.
Estètica i teoria
de les arts
Dr. Alfons Puigarnau
GUIA
DOCENT
Tot i que la bellesa, com la veritat i el bé, són
categories objectives permanents, el coneixement humà s’hi ha acostat
al llarg de la història de maneres diverses.
Al segle XVIII l’Estètica neix com a disciplina i es descriu el
significat del judici i l’experiència de la bellesa. De la mà de la
història de la cultura, la dissolució del Ser introdueix la bellesa i
la definició de l’obra d’art en l’àmbit de la subjectivitat humana.
En diàleg amb el món actual aquesta assignatura estudia, amb textos i
imatges, l’estatut antropològic i social de l’estètica de manera que
ajudi als estudiants a situar-se davant les manifestacions de la
sensibilitat humana i la seva relació amb el coneixement racional i la
tradició.
Filosofia medieval
Dr. Abel Miró
GUIA
DOCENT
L’objectiu d’aquesta assignatura és oferir una degustació del pensament d’alguns autors fonamentals de l’Edat Mitjana; de la mà de pensadors com Sant Agustí, Pere Abelard, Heloïsa, Sant Anselm de Canterbury o Sant Tomàs d’Aquino s’abordaran preguntes com: ¿és immortal l’ànima humana?, ¿és possible ensenyar quelcom algú?, ¿és possible provar racionalment l’existència de Déu?, ¿l’amor d’amistat implica necessàriament la renúncia al propi bé, o dit més radicalment, l’ofrena en sacrifici de l’amant?, ¿què significa ser savi?
Història d’Europa
als segles XIX I XX
Dra. Laura Díaz
GUIA
DOCENT
Partint del concepte d’Època Contemporània, l’assignatura pretén mostrar els principals esdeveniments que ens permetran entendre el món d’avui en dia. Revisarem els principals esdeveniments europeus dels segles XIX i XX, des d’una perspectiva política i també cultural.
3er curs, 2on
semestre
Els grans museus
del món
Prof. Anna Pou
GUIA
DOCENT
Uffizi, Louvre, El Prado, MNAC de Barcelona, Teatre Museu Dalí de Figueres, Guggenheim de Nova York, Alte Pinakothek de Munich, Van Gogh d’Amsterdam, Orsay de Paris… Repassarem la història de cada museu, com es va formar la seva col.lecció, quins mecenes, col.leccionistes, reis i ducs protagonitzaren la seva història... També estudiarem la seva arquitectura i comentarem les obres que li dónen personalitat, apropant-nos a tots els períodes de la història i a tots els estils. Així coneixerem les col.leccions dels millors museus del món per a poder viatjar preparats i tenir un coneixement més ampli de l’art i de la historia.
Clima i canvi
climàtic
Dra. Maria Rosa Soler
GUIA DOCENT
Cal un coneixement bàsic del sistema climàtic per entendre i analitzar les causes del canvi climàtic i els aspectes relacionats amb la seva evolució. Es tractaran temes com: balanç d’energia a escala planetària del sistema terra-atmosfera, radiació solar o radiació d’ona curta, radiació terrestre o radiació d’ona llarga, efecte hivernacle, canvis en el clima recent, evidencies i previsions globals, etc.
La visió actual de
l’univers
Dra. Carme Jordi
GUIA
DOCENT
La concepció de l’Univers ha canviat al llarg del segles. Avui en dia l’entenem com una entitat en expansió accelerada per l’energia fosca, format per grans cúmuls de galàxies, alhora formades per estrelles amb els seus corresponents sistemes planetaris, tot amb la presència ubiqua de matèria fosca. Un Univers que va començar en l’instant anomenat Big Bang i que com tot els seus components evoluciona amb el temps.
Filosofia moderna.
Descartes, Hume, Kant i Rousseau
Dr. Alex Mumbrú
GUIA
DOCENT
L’objectiu del curs és presentar les línies generals del pensament modern. Els problemes que es tractaran són els següents: què s’entén per “modernitat”?, des d’on podem justificar la validesa dels nostres judicis sobre el món?, com sabem que la ciència funciona? i té sentit parlar de progrés? Ho farem en diàleg amb Descartes, Hume, Kant i Rousseau.
Guerra i pau al
segle XX
Dr. Xavier Garí
GUIA
DOCENT
El segle XX ha estat l’escenari dels més greus conflictes de la humanitat i alhora el de l’aparició d’una nova “Cultura de la Pau”. Recórrer aquest segle i els conflictes que el van travessar ens ajudarà a entendre la Història de la Pau, la de la noviolència en la Història, i també tot el que s'entén com a Cultura de la Pau: gestió de conflictes, drets humans, resistència pacífica, cultura de noviolència, líders pacifistes, lectures pacifistes, etc.
Art i arquitectura
en el tombar de segle (S. XIX I XX)
Dra. Vera Renau
GUIA
DOCENT
Analitzarem l'arquitectura d'aquest periode i les seves influències i acabarem veient les diferents manifestacions. El curs es complementarà amb sortides a museus i itineraris per la ciutat.
Història de les
idees polítiques
Dr. Albert Moya
GUIA
DOCENT
A través de l’anàlisi de diferents autors i textos, l’assignatura pretén obrir l’alumnat a una sèrie de reflexions de naturalesa social i política crucials per a entendre el desenvolupament històric de les idees polítiques presents en els nostres dies. De la mateixa manera l’assignatura busca oferir una visió el més exhaustiva possible d’aquestes problemàtiques polítiques mostrant les respostes que n’han donat els seus principals impulsors, així com dels debats que aquestes han suscitat en el context acadèmic i social.
Història de la
Catalunya medieval i moderna
r. Josep Maria Salrach
GUIA
DOCENT
L’assignatura pretén oferir una visió bàsica però completa d’una part de la historia de Catalunya, des de l’Edat Mitjana fins el segle XVIII, un període capital per entendre la Catalunya d’avui en día. Ens centrarem sobretot en aspectes polítics i culturals.
Literatura
espanyola del Segle d'Or
Dr. Guillermo Serés.
GUIA
DOCENT
L’objectiu és analitzar, descriure i il·lustrar el
desenvolupament dels tres principals gèneres literaris del Segle d’Or
espanyol fins a arribar al seu màxim esplendor al segle XVII. Per
entendre el primer gran gènere, la novel·la, assenyalarem en primer
lloc els principals gèneres de novel·la idealista, el seu contrast amb
el realisme picaresc i la culminació en el Quijote. Dues sessions les
dedicarem al teatre culte i comercial del corral de comèdies i el
coliseu, amb Lope de Vega i Calderón de la Barca com a màxims
representants, a la vista de l’Art nou de fer comèdies de Lope. A la
poesia de Góngora i Quevedo, culta i tradicional, li dedicarem una
sessió.
Penedès1 1er semestre
Aprendre a aprendre
Dr. Salvador Vidal
GUIA DOCENT
L'objectiu de l'assignatura és conèixer i treballar dos aspectes fonamentals en tot aprenentatge: l'afectivitat i la productivitat. Les primeres sessions es dedicaran a l'afectivitat mitjançant diferents dinàmiques de grup, i les restants a la productivitat mitjançant treballs en equip dins de diferents contextos i matèries.
El curs explora les principals expressions culturals del Món Clàssic, que han marcat una bona part del pensament i la cultura europea. Al llarg de les sessions, es pararà atenció a la literatura grega des dels seus orígens i es comentaran les grans obres literàries, la Ilíada i l’Odissea o la tragedia.
El fet musical:
coneixement. comprensió i vivència
Prof. Josep Miquel Mindán
GUIA DOCENT
El fet musical és quelcom que engloba molt més que
un conjunt de sons ordenats d’una determinada manera. El públic,
l‘intèrpret, la partitura, l’època, la situació i una infinitat de
factors poden fer capgirar el significat i l’experiència del que
acostumem a anomenar “música”.
Seguint aquests tres estadis intentarem conèixer i comprendre el fet
musical per tal d’arribar a una vivència més plena i a una escolta
activa i amb criteri dels diferents estils i gèneres musicals, les
diferents èpoques de la història de la música i l’origen i significat
més profund de la música.
Penedès1, 2on
semestre
La comunicació
avui: nous mitjans i noves influències
Dra. Carolina Serra
GUIA DOCENT
Des dels seus inicis, a les acaballes del segle XIX, la publicitat ha patit canvis constants en quant a la manera en què les marques parlen amb els seus públics, però, i de manera molt especial, en la seva fisonomia. Més enllà dels canvis d’hàbits i de consum dels consumidors -propis de l’evolució natural de la societat-, les noves tecnologies, Internet i les xarxes socials són tres elements clau que permeten entendre com i per què hem arribat a aquests nous models comunicatius. Per poder entendre la situació actual, aquesta assignatura pretén fer un recorregut de l'evolució de la publicitat, des de les primeres manifestacions publicitàries professionals, fins a les tendències actuals per tal de reflexionar sobre el desenvolupament d'aquest fenomen i conèixer els seus principis bàsics. A més, per poder entendre i saber discernir les diferents qüestions pròpies del món de la publicitat, es farà una breu aproximació conceptual als principals termes de la indústria, als nous mitjans publicitaris i als nous models de representació simbòlica. Finalment, per tal d’entendre qui és qui, es treballarà el procés de creació d’una campanya publicitària, des de la confecció d’un briefing, fins a la difusió del missatge.
Matemàtiques
divertides
Dr. Salvador Vidal
GUIA DOCENT
Presentarem diferents formes atractives de presentar les matemàtiques. Estratègies de motivació i de com conquistar l’atenció i la participació dels alumnes. Millorar l’autoestima és un recurs efectiu per a millorar la comprensió matemàtica. Una actitud positiva cap aquesta matèria millora l’aprenentatge. Amb la matemàtica recreativa, millorem l’actitud.
Psicologia positiva
Dra. María Gámiz
GUIA DOCENT
Exprimir el present com a resultat de respondre a les qüestions: Qui soc jo? Com són les meves relacions? Potser per aconseguir-ho s’haurà de fer una deconstrucció, és a dir, desmuntar mites sobre la maduresa de la vida i analitzar el paradigma personal, les idees sobre la pròpia identitat. Amb aquesta actitud positiva cada dia es presenta com una aventura impredictible: nous aprenentatges a través dels sentits, les experiències i el mode personal d’interpretar-les. Apreciar intensament la vida des de totes les dimensions de la personalitat saludable: pensaments, afectes i voluntat. També la dimensió de les relacions personals.
Història del
Penedès i el seu entorn
Prof. Alfred Subirana
GUIA DOCENT

El Penedès, per la seva posició geopolítica, ha estat lloc de trobada de cultures i escenari de molts aconteixements històrics. Des dels seus origens, amb la ciutadella ibérica de Calafell, guarda un ric patrimoni romà i medieval. Més recentment, ha estat seu d’importants moviments culturals com ara el Modernisme artístic i musical. Guarda, a més, un tresor de tradicions, que van des de la religiositat fins a la gastronomia, i un munt d’anècdotes i curiositats històriques que cal que no es perdin
Artistes catalans
contemporanis
Prof. Anna Pou van den Bossche
GUIA DOCENT
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
Història de la
mùsica
Prof. J.M.Mindán
GUIA DOCENT
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
Filosofia. L’enigma
de l’ésser humà.
Prof. Abel Miró
GUIA DOCENT
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
Geografia del món,
avui I.
Prof. Sergi Massana
GUIA DOCENT
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
El nostre temps:
història contemporània
Prof. Alfred Subirana
GUIA DOCENT
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
El Mediterrani
Dr. Mohamet Hassan Elrazazz
GUIA DOCENT
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
Matemàtiques
divertides
Dr. Salvador Vidal
GUIA DOCENT
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.
Curs de continuitat A
1.
Unitat i diversitat dins d’Europa. Recursos, cultures, conflictes
i lideratges (Repte)
Dr. Juan Antonio Plana
GUIA DOCENT

El Penedès, per la seva posició geopolítica, ha estat lloc de trobada de cultures i escenari de molts aconteixements històrics. Des dels seus origens, amb la ciutadella ibérica de Calafell, guarda un ric patrimoni romà i medieval. Més recentment, ha estat seu d’importants moviments culturals com ara el Modernisme artístic i musical. Guarda, a més, un tresor de tradicions, que van des de la religiositat fins a la gastronomia, i un munt d’anècdotes i curiositats històriques que cal que no es perdin

El Penedès, per la seva posició geopolítica, ha estat lloc de trobada de cultures i escenari de molts aconteixements històrics. Des dels seus origens, amb la ciutadella ibérica de Calafell, guarda un ric patrimoni romà i medieval. Més recentment, ha estat seu d’importants moviments culturals com ara el Modernisme artístic i musical. Guarda, a més, un tresor de tradicions, que van des de la religiositat fins a la gastronomia, i un munt d’anècdotes i curiositats històriques que cal que no es perdin
Vers una
veritable unió política i econòmica (Repte).
Sr. Joaquim Llimona i Dr. Antoni Argandoña
GUIA DOCENT

El Penedès, per la seva posició geopolítica, ha estat lloc de trobada de cultures i escenari de molts aconteixements històrics. Des dels seus origens, amb la ciutadella ibérica de Calafell, guarda un ric patrimoni romà i medieval. Més recentment, ha estat seu d’importants moviments culturals com ara el Modernisme artístic i musical. Guarda, a més, un tresor de tradicions, que van des de la religiositat fins a la gastronomia, i un munt d’anècdotes i curiositats històriques que cal que no es perdin

El Penedès, per la seva posició geopolítica, ha estat lloc de trobada de cultures i escenari de molts aconteixements històrics. Des dels seus origens, amb la ciutadella ibérica de Calafell, guarda un ric patrimoni romà i medieval. Més recentment, ha estat seu d’importants moviments culturals com ara el Modernisme artístic i musical. Guarda, a més, un tresor de tradicions, que van des de la religiositat fins a la gastronomia, i un munt d’anècdotes i curiositats històriques que cal que no es perdin

El Penedès, per la seva posició geopolítica, ha estat lloc de trobada de cultures i escenari de molts aconteixements històrics. Des dels seus origens, amb la ciutadella ibérica de Calafell, guarda un ric patrimoni romà i medieval. Més recentment, ha estat seu d’importants moviments culturals com ara el Modernisme artístic i musical. Guarda, a més, un tresor de tradicions, que van des de la religiositat fins a la gastronomia, i un munt d’anècdotes i curiositats històriques que cal que no es perdin

El Penedès, per la seva posició geopolítica, ha estat lloc de trobada de cultures i escenari de molts aconteixements històrics. Des dels seus origens, amb la ciutadella ibérica de Calafell, guarda un ric patrimoni romà i medieval. Més recentment, ha estat seu d’importants moviments culturals com ara el Modernisme artístic i musical. Guarda, a més, un tresor de tradicions, que van des de la religiositat fins a la gastronomia, i un munt d’anècdotes i curiositats històriques que cal que no es perdin
Europa parla a
través de l'art (Llegat).
Prof. Anna Pou
GUIA DOCENT

El Penedès, per la seva posició geopolítica, ha estat lloc de trobada de cultures i escenari de molts aconteixements històrics. Des dels seus origens, amb la ciutadella ibérica de Calafell, guarda un ric patrimoni romà i medieval. Més recentment, ha estat seu d’importants moviments culturals com ara el Modernisme artístic i musical. Guarda, a més, un tresor de tradicions, que van des de la religiositat fins a la gastronomia, i un munt d’anècdotes i curiositats històriques que cal que no es perdin
L'estat modern: de
la Il·lustració als moviments revolucionaris (Llegat).
Dra. Montserrat Nebrera
GUIA DOCENT

El Penedès, per la seva posició geopolítica, ha estat lloc de trobada de cultures i escenari de molts aconteixements històrics. Des dels seus origens, amb la ciutadella ibérica de Calafell, guarda un ric patrimoni romà i medieval. Més recentment, ha estat seu d’importants moviments culturals com ara el Modernisme artístic i musical. Guarda, a més, un tresor de tradicions, que van des de la religiositat fins a la gastronomia, i un munt d’anècdotes i curiositats històriques que cal que no es perdin

El Penedès, per la seva posició geopolítica, ha estat lloc de trobada de cultures i escenari de molts aconteixements històrics. Des dels seus origens, amb la ciutadella ibérica de Calafell, guarda un ric patrimoni romà i medieval. Més recentment, ha estat seu d’importants moviments culturals com ara el Modernisme artístic i musical. Guarda, a més, un tresor de tradicions, que van des de la religiositat fins a la gastronomia, i un munt d’anècdotes i curiositats històriques que cal que no es perdin
Els pares fundadors
de la Unió Europea i l'estratègia comunitària d'integració europea
(Llegat).
Dr. Víctor Pou
GUIA DOCENT

El Penedès, per la seva posició geopolítica, ha estat lloc de trobada de cultures i escenari de molts aconteixements històrics. Des dels seus origens, amb la ciutadella ibérica de Calafell, guarda un ric patrimoni romà i medieval. Més recentment, ha estat seu d’importants moviments culturals com ara el Modernisme artístic i musical. Guarda, a més, un tresor de tradicions, que van des de la religiositat fins a la gastronomia, i un munt d’anècdotes i curiositats històriques que cal que no es perdin
Les ciutats, nuclis
vertebradors d’Europa (Llegat).
Dr. Josep Maria Salrach
GUIA DOCENT

El Penedès, per la seva posició geopolítica, ha estat lloc de trobada de cultures i escenari de molts aconteixements històrics. Des dels seus origens, amb la ciutadella ibérica de Calafell, guarda un ric patrimoni romà i medieval. Més recentment, ha estat seu d’importants moviments culturals com ara el Modernisme artístic i musical. Guarda, a més, un tresor de tradicions, que van des de la religiositat fins a la gastronomia, i un munt d’anècdotes i curiositats històriques que cal que no es perdin
El naixement de la
ciència experimental (Llegat).
Dr. Josep Corcó
GUIA DOCENT

El Penedès, per la seva posició geopolítica, ha estat lloc de trobada de cultures i escenari de molts aconteixements històrics. Des dels seus origens, amb la ciutadella ibérica de Calafell, guarda un ric patrimoni romà i medieval. Més recentment, ha estat seu d’importants moviments culturals com ara el Modernisme artístic i musical. Guarda, a més, un tresor de tradicions, que van des de la religiositat fins a la gastronomia, i un munt d’anècdotes i curiositats històriques que cal que no es perdin
El cinema europeu
(Llegat).
Dr. Jordi Puigdomènech
GUIA DOCENT

El Penedès, per la seva posició geopolítica, ha estat lloc de trobada de cultures i escenari de molts aconteixements històrics. Des dels seus origens, amb la ciutadella ibérica de Calafell, guarda un ric patrimoni romà i medieval. Més recentment, ha estat seu d’importants moviments culturals com ara el Modernisme artístic i musical. Guarda, a més, un tresor de tradicions, que van des de la religiositat fins a la gastronomia, i un munt d’anècdotes i curiositats històriques que cal que no es perdin
Dones artistes
(Repte).
Dra. Judith Urbano
GUIA DOCENT

El Penedès, per la seva posició geopolítica, ha estat lloc de trobada de cultures i escenari de molts aconteixements històrics. Des dels seus origens, amb la ciutadella ibérica de Calafell, guarda un ric patrimoni romà i medieval. Més recentment, ha estat seu d’importants moviments culturals com ara el Modernisme artístic i musical. Guarda, a més, un tresor de tradicions, que van des de la religiositat fins a la gastronomia, i un munt d’anècdotes i curiositats històriques que cal que no es perdin
Gestió dels
recursos naturals i de l’energia (repte).
Dr. Mariano Marzo
GUIA DOCENT

El Penedès, per la seva posició geopolítica, ha estat lloc de trobada de cultures i escenari de molts aconteixements històrics. Des dels seus origens, amb la ciutadella ibérica de Calafell, guarda un ric patrimoni romà i medieval. Més recentment, ha estat seu d’importants moviments culturals com ara el Modernisme artístic i musical. Guarda, a més, un tresor de tradicions, que van des de la religiositat fins a la gastronomia, i un munt d’anècdotes i curiositats històriques que cal que no es perdin
Mòdul introductori
Aprendre a apendre
Dr. Salvador Vidal
GUIA DOCENT

L'objectiu de l'assignatura és conèixer i treballar dos aspectes fonamentals en tot aprenentatge: l'afectivitat i la productivitat. Les primeres sessions es dedicaran a l'afectivitat mitjançant diferents dinàmiques de grup, i les restants a la productivitat mitjançant treballs en equip dins de diferents contextos i matèries.
Patrimoni
Dra. Judith Urbano
GUIA DOCENT

Qüestions bàsiques del passat que han marcat el nostre present, partint d’un punt de vista patrimonial, des de l’Edat Mitjana fins al segle XX. L’assignatura és una introducció a allò que es desenvoluparà al llarg dels propers cursos.
Iconografia en el romànic català
Similituds i diferències entre el gòtic català i el gòtic francès.
El Barroc com a visió del món
Quatre Gats, centre intel·lectual i promotor del modernisme català
Història
Dr. Xavier Baró
GUIA DOCENT

Qüestions bàsiques del passat que han marcat el nostre present, partint d’un punt de vista històric , des de l’Edat Mitjana fins al segle XX. L’assignatura és una introducció a allò que es desenvoluparà al llarg dels propers cursos.
L’expansió catalana per l’Imperi Bizantí
Skanderbeg, el darrer cristià al capdavant de l’Imperi Turc
Pedro Fernández de Quirós, el “Quixot del Pacífic”
La Guerra de la Independència o Guerra del Francès (1808-1814)
