CAMPUS DE L'EXPERIÈNCIA-UIC        

PLA D'ESTUDIS 2on CURS
Anar a el pla d'estudis de 1er


1er semestre

Mitologia, tradicions i valors en la literatura
Dra. Alexandra Guzmán

Els mites clàssics són eterns. Des dels seus orígens com a mode d’explicació del món i de l’home antic, la seva força simbòlica ha traspassat les diferents èpoques i han estat presents en l’art i la cultura Occidental. En el curs analitzarem alguns dels mites més famosos de l’Antiguitat i farem un recorregut per la seva gènesi i les seves interpretacions posteriors.

El fet musical:coneixement,comprensió i vivència
Sr. Josep Miquel Mindán

El fet musical és quelcom que engloba molt més que un conjunt de sons ordenats d’una determinada manera. El públic, l‘intèrpret, la partitura, l’època, la situació i una infinitat de factors poden fer capgirar el significat i l’experiència del que acostumem a anomenar “música”. Seguint aquests tres estadis intentarem conèixer i comprendre el fet musical per tal d’arribar a una vivència més plena i a una escolta activa i amb criteri dels diferents estils i gèneres musicals, les diferents èpoques de la història de la música i l’origen i significat més profund de la música. La música és un art present a totes les cultures des de l’origen de la humanitat. El món modern occidental ha relegat la música a uns àmbits professionals i elitistes i ha creat divisions entre cultura de primera i de segona. És el moment de reflexionar sobre aquest paradigma.

L'art del Renaixement i del Barroc
Dra. Judith Urbano.

En aquest curs farem un repàs per l’art de l’Època Moderna, això vol dir estudiar els estils anomenats Renaixement i Barroc. Analitzarem les arts i l'arquitectura d'aquest període i completarem el curs amb dues sortides: una al Museu Nacional d’Art de Catalunya per veure pintura i escultura, i a l’altra per fer un itinerari a peu per la Barcelona del moment, veient els edificis renaixentistes i barrocs més importants.



El Mediterrani, patrimoni compartit
Dr. Mohammed Hassan Elrazzaz Elrazzaz

El Mediterrani és un regne de somnis llunyans i realitats dures. Al llarg d'aquest curs, examinarem el concepte de la Mediterrània i la seva evolució des de perspectives múltiples, estudiarem el patrimoni cultural i natural del Mediterrani amb tota la seva diversitat i riquesa, i parlarem d'oportunitats i desafiaments contemporanis que ens poden ajuntar o allunyar. Durant el curs, es treballaran casos pràctics i es realitzaran activitats amb la finalitat d'ampliar l'horitzó dels alumnes i reptar la percepció que tenen del Mediterrani.

Història de l'alimentació
Dra. María Ángeles Pérez Samper

L'alimentació és una necessitat vital que els éssers humans compartim amb tots els altres éssers vius. Però els éssers humans hem fet d'aquesta necessitat una complexa construcció social i cultural. Tots estem sotmesos a aquesta mateixa necessitat ineludible, en tots els temps i en tots els llocs, però les solucions han estat diverses.


Cura dels majors
Dra. María Ángeles de Juan i Dr. Albert Gallart

Gràcies als avanços de la medicina i la tecnologia entre altres, hem augmentat l’esperança de vida. El temps passa, i ens trobem amb freqüència al costat de persones cada vegada més majors. La longevitat suposa un repte. Adaptar-se als canvis de l’envelliment, superar situacions i malalties en situació de fragilitat i vulnerabilitat. En aquesta assignatura tractarem la cura dels majors. Com ajudar a les persones grans a menjar sense ennuegar-se? A mantenir o promoure la seva autonomia? Com cuidar als cuidadors, potser nosaltres mateixos?

Ciència per a no científics
Dr. Josep Clotet

Tractarem 3 temàtiques: 1) L'origen de la vida. D’on venim? Com va sorgir la vida? Aquesta és una pregunta apassionant que la humanitat ha intentat respondre des de sempre i, possiblement, mai acabarà de respondre. A més, per què hi ha tants éssers vius, tant diferents i tant bells? 2) Pandèmies i Coronavirus. Malgrat es parla molt, poques vegades es té l’oportunitat de parlar amb experts i tenir dades verídiques. 3) Les mentides de la ciència i pseudociència. Hi ha diversos mètodes racionals per acostar-se a la realitat, i el mètode científic és un dels que més fruit ens ha donat a la humanitat. Aquest mètode, que de manera col·loquial en diem "fer Ciència", és una eina que ens permet acostar-nos i descobrir la realitat tangible d'una manera bastant precisa. Però la Ciència està feta per homes i dones sotmesos a interessos molt variats que, a voltes, poden mentir.



2on semestre

Geografia del món avui. II
Dr. Sergi Massana

Una aproximació a llocs concrets del món destacant-ne els elements més rellevants i distintius per poder entendre’l més bé: físics o naturals (climàtics, orogràfics), històrics, culturals, polítics o socials i econòmics. En aquesta assignatura farem sessions monogràfiques (aproximacions) a diferents països i regions del planeta: la Xina, Austràlia i Oceania, l’Àfrica subsahariana, Turquia i l’Europa balcànica.

Artistes catalans, avui
Sra. Anna Pou van den Bossche

Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als guardonats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia..




Història d'Àsia i del Pacific
Dr. Xavier Baró

L’assignatura pretén oferir una visió bàsica però completa d’una part del nostre planeta allunyada geogràficament però cada vegada amb més contacte amb Occident. La macro regió d’Àsia-Pacífic presenta realitats ben diferents, que cal conèixer per entendre el món en què vivim.


Filosofia. Actualitat del pensament clàssic
Dr. Bernat Torres

El curs presentarà una aproximació a les principals qüestions i reptes que planteja el pensament clàssic. La qüestió dels orígens dels pensament filosòfic (per què i quan comencem a filosofar?). Ens enfrontarem a la misteriosa figura de Sòcrates a través de les fonts que ens en parlen. Presentarem la figura de Plató, deixeble de Sòcrates, a través dels seus mites i els seus diàlegs. Finalment, veurem quines propostes de guia de vida ens presenta el pensament clàssic, la persecució del bé s’enfrontarà a la persecució del plaer.

La Unió Europea en un món de gegants
Sr. Víctor Pou

Des de la perspectiva de la Unió Europea i començant per les seves grans fites històriques, procurarem entendre el món del segle XXI i veure quina alternativa li queda en la nova geopolítica mundial: davant el desplaçament del centre de gravetat econòmic cap a Àsia-Pacífic-Índic; la reemergència de Xina; el replegament de les potències anglosaxones, Estats Units i Regne Unit, i el retorn dels imperis: Rússia.

Altres religions
Dr. Joan Hernández

En la nostra societat, cada vegada més plural i diversa pel que fa a la religió i a la cultura, es fa necessari reconèixer les diverses tradicions religioses que configuren el nostre món actual. Aquesta assignatura pretén fer una introducció a les religions no cristianes: judaisme, islam i religions orientals. Aquesta aproximació parteix de l’estudi del fet religiós des de la perspectiva antropològica, sociològica, històrica i teològica, entrant en el coneixement des de la quotidianitat del seus ritus, celebracions, organitzacions i pràctiques religioses actuals.



Història de les dones
Dra. Mariela Fargas

El curs es centra en conèixer com s’ha anat construint el ser dona al llarg de la història europea, des dels seus fonaments clàssics i el cristianisme, però també com han viscut les dones entre els models culturals i les experiències vitals, que passaven principalment per la família.




Lectures imprescindibles de la literatura catalana
Esther Lázaro Sanz

Des de la poesia de Jordi de Sant Jordi i Ausias March, fins Camí de Sirga de Jesús Moncada (1988), cada sessió es dedicarà a un tema diferent i tindrà una mateixa dinàmica: el professor realitzarà una breu presentació de l’autor que es comentarà, i dels seu context històric i cultural. A continuació, es llegiran i comentaran els textos escollits. Els minuts restants es dedicaran al debat i als dubtes.



Ciència i religió
Dr. Joan Corcó

Les relacions entre Ciència, Cultura i Religió són complexes i, a la vegada, claus per entendre el món d’avui. La dificultat principal per tractar sobre les relacions entre aquestes tres activitats humanes és la necessitat de fer-ho de manera interdisciplinària. En un context acadèmic, en el qual s’ha optat per la hiperespecialització, és necessari, més que mai, integrar coneixements de diferents disciplines en l’estudi de temes que són molt rellevants per comprendre tant la naturalesa com la societat humana.

Organismes internacionals i drets humans
Dra. Maria Mut

El nostre món es caracteritza per una creixent internacionalització. Els estats han de complir amb la normativa internacional i executar les decisions judicials que es prenen als tribunals internacionals. És per aquest motiu que es fa necessari conèixer els principals subjectes i actors internacionals. En aquest curs intensiu explicarem primerament, el funcionament i les competències de la principal organització internacional d'àmbit general de la comunitat internacional, l’ONU i de les seus principals organismes especialitzats, com l’OMS, la FAO i l’UNESCO. El moment de pandèmia que estem vivint, ens permetrà debatre i analitzar la tasca d’aquestes organitzacions. La segona part d’aquest curs la dedicarem a l'anàlisi dels Drets Humans, analitzarem els principals instruments normatius que els regulen, com la Declaració Universal dels Drets Humans o el Conveni Europeu de Drets Humans i el sistema que garanteix el seu compliment. Així mateix, explicarem les sancions que es deriven de la violació sistemàtica i generalitzada dels Drets Humans i que ha donat lloc als anomenats crims internacionals, d'entre els que s'inclouen: el genocidi, crims contra la humanitat i crims de guerra.