Guies docents Tercer curs 2023-24
Grans moments de la Hª de Roma
Curs
: 3r BCN
Semestre: 1º
Àmbit temàtic: Història, Literatura
Nº d’hores de classe: 5
Nom del professor: Alejandra Guzmán Almagro
Nom de l’assignatura: Els grans moments de la història de Roma
Presentació:
Ens aproparem a alguns moments clau de la historia de Roma des de la seva fundació fins a la caiguda de l’Imperi. A través dels principals textos i altres fonts de l’època, descobrirem els protagonistes de Roma i els aspectes més rellevants de la cultura romana, alguns dels quals han perdurat fins als nostres dies.
Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):
Capacitat de contextualitzar una manifestació cultural de l’Antiguitat en l’espai i el temps.
Capacitat d’identificar alguns dels moments històrics més rellevants de Roma i alguns aspectes de la cultura romana de repercussió a la cultura occidental.
Capacitat d’anàlisi i síntesi.
Continguts:
Roma abans de Roma: els orígens d’un Imperi.
La República
August i l’Edat d’Or de Roma
Cristianisme i Cultura Clàssica
Metodologia i activitats formatives:
L’assignatura dissenyada per a que les metodologies i les activitats associades puguin ser desenvolupades tant de forma presencial com online. Es pararà atenció a que l’alumnat disposi de la orientació necessària per a un seguiment per a l’aprenentatge autònom.
Metodologies
Activitat
Teòrico expositives
Visionat de vídeo, seguiment de la sessió amb PowerPoint i d’altres materials audiovisuals (podcasts)
Pràctiques
-Lectura de textos tant de forma autònoma com grupal.
-Anàlisi de textos i imatges
- Debat (presencial o a través de fòrum online)
Bibliografia, recursos i material didàctic:
A principi de curs, es posarà a disposició de l’alumnat un dossier de textos que es treballaran a les sessions de mitologia. Al llarg del curs, es facilitaran recursos relatius als continguts específics.
Bibliografia
Adkins, Lesley y Adkins, Roy (2005) El Imperio romano: historia, cultura y arte. Madrid: Edimat.
Bravo, G. (2001) Historia de la Roma antigua. Madrid: Alianza Editorial.
Codoñer, C. y Fernández—Corte, C. (2004) Roma y su imperio. Madrid: Anaya.
Grimal, P. (1993) La vida en la Roma antigua. Barcelona: Ediciones Paidós.
Grimal, P. (1999) La civilización romana: Vida, costumbres, leyes, artes. Barcelona: Editorial Paidós.
Guillén, J. (1994) Urbs Roma. Vida y costumbres de los romanos. I. La vida privada. Salamanca: Ediciones Sígueme.
Guillén, J. (1994) Urbs Roma. Vida y costumbres de los romanos. II. La vida pública.. Salamanca: Ediciones Sígueme.
Guillén, J. (1994) Urbs Roma. Vida y costumbres de los romanos. III. Religión y ejército. Salamanca: Ediciones Sígueme.
Recursos a Internet
Lacus Curtius https://penelope.uchicago.edu/Thayer/e/roman/home.html
Imperivm: https://www.imperivm.org/
Semestre: 1º
Àmbit temàtic: Història, Literatura
Nº d’hores de classe: 5
Nom del professor: Alejandra Guzmán Almagro
Nom de l’assignatura: Els grans moments de la història de Roma
Presentació:
Ens aproparem a alguns moments clau de la historia de Roma des de la seva fundació fins a la caiguda de l’Imperi. A través dels principals textos i altres fonts de l’època, descobrirem els protagonistes de Roma i els aspectes més rellevants de la cultura romana, alguns dels quals han perdurat fins als nostres dies.
Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):
Capacitat de contextualitzar una manifestació cultural de l’Antiguitat en l’espai i el temps.
Capacitat d’identificar alguns dels moments històrics més rellevants de Roma i alguns aspectes de la cultura romana de repercussió a la cultura occidental.
Capacitat d’anàlisi i síntesi.
Continguts:
Roma abans de Roma: els orígens d’un Imperi.
La República
August i l’Edat d’Or de Roma
Cristianisme i Cultura Clàssica
Metodologia i activitats formatives:
L’assignatura dissenyada per a que les metodologies i les activitats associades puguin ser desenvolupades tant de forma presencial com online. Es pararà atenció a que l’alumnat disposi de la orientació necessària per a un seguiment per a l’aprenentatge autònom.
Metodologies
Activitat
Teòrico expositives
Visionat de vídeo, seguiment de la sessió amb PowerPoint i d’altres materials audiovisuals (podcasts)
Pràctiques
-Lectura de textos tant de forma autònoma com grupal.
-Anàlisi de textos i imatges
- Debat (presencial o a través de fòrum online)
Bibliografia, recursos i material didàctic:
A principi de curs, es posarà a disposició de l’alumnat un dossier de textos que es treballaran a les sessions de mitologia. Al llarg del curs, es facilitaran recursos relatius als continguts específics.
Bibliografia
Adkins, Lesley y Adkins, Roy (2005) El Imperio romano: historia, cultura y arte. Madrid: Edimat.
Bravo, G. (2001) Historia de la Roma antigua. Madrid: Alianza Editorial.
Codoñer, C. y Fernández—Corte, C. (2004) Roma y su imperio. Madrid: Anaya.
Grimal, P. (1993) La vida en la Roma antigua. Barcelona: Ediciones Paidós.
Grimal, P. (1999) La civilización romana: Vida, costumbres, leyes, artes. Barcelona: Editorial Paidós.
Guillén, J. (1994) Urbs Roma. Vida y costumbres de los romanos. I. La vida privada. Salamanca: Ediciones Sígueme.
Guillén, J. (1994) Urbs Roma. Vida y costumbres de los romanos. II. La vida pública.. Salamanca: Ediciones Sígueme.
Guillén, J. (1994) Urbs Roma. Vida y costumbres de los romanos. III. Religión y ejército. Salamanca: Ediciones Sígueme.
Recursos a Internet
Lacus Curtius https://penelope.uchicago.edu/Thayer/e/roman/home.html
Imperivm: https://www.imperivm.org/
Alejandra
Guzmán Alejandra
Guzmán es doctora en Filología Clásica, con
Mención Europea y Premio extraordinario de
Doctorado, por la Universitat de Barcelona con
una specializzazione en Arqueología e Historia
Antigua en la Università di Roma "Tor Vergata".
Actualmente es profesora agregada en el
Departamento de Filología Clásica, Románica y
Semítica de dicha universidad y catedrática
acreditada por la Agència de Qualitat
Universitària de Cataluña. Es autora de más de
cincuenta publicaciones entre artículos
científicos y libros, e investigadora principal
del proyecto Escrito para los dioses: epigrafía
y religión en el Mundo Romano y del proyecto
EIDEA (Estratègies d'Innovació Docent per a
l'Ensenyament de l'Antiguitat). Ha sido docente
en la UNED, la Universitat Oberta de Catalunya y
la Universitat Internacional de Catalunya (hasta
la fecha), y, entre las estancias en centros
internacionales, ha sido fellow del Warburg
Institute (Londres, UK) e investigadora en el
Scaliger Institute (Leiden, Holanda) y la Johns
Hopkins University (USA).