Guies docents Primer curs 2023-24
Història medieval
Campus
de l’Experiència
Curs 2023-2024
Campus: Barcelona
Semestre: 1
Àmbit temàtic: Història
Nº d’hores de classe: 10
Nº de sortides o activitats:1 (25 gener /16.00-18.30)
Nom del professor: Xavier Baró i Queralt
Nom de l’assignatura:
Món medieval i modern: els fonaments del present
Presentació (breu descripció dels continguts i del programa)
L’assignatura pretén oferir una visió bàsica però completa dels dos períodes que s’esdevingueren després de la caiguda de l’Imperi Romà d’Occident (476). Tradicionalment els especialistes han denominat aquestes etapes com a Medieval i Moderna. Seguint aquesta terminologia, apleguem en una sola assignatura els fets més rellevants esdevinguts entre el segle V i el segle XVIII, que presenten una gran quantitat de fets que demostren la continuïtat d’una societat agrària i profundament religiosa.
Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):
1. Assolir una certa familiaritat amb alguns autors, revistes i textos representatius sobre el coneixement teòric de la història, la historiografia i la memòria, i ser capaç d’ubicar-los adequadament.
2. Assimilar bé i comprendre els trets característics de les diferents propostes historiogràfiques per explicar i narrar els fets, experiències i processos històrics.
3. Adquirir un coneixement satisfactori dels conceptes, termes i veus clau emprades en la historiografia actual.
4. Capacitar l’alumnat perquè pugui analitzar de manera crítica i comparativa diferents obres i fets històrics i valorar-les acuradament.
5. Exercitar l'habilitat de dialogar i debatre —amb els altres estudiants i amb el professor— entorn de textos significatius.
6. Millorar la capacitat de reflexionar sobre els supòsits teòrics i ideològics sobre els quals es fonamenten les lectures (historiografia i memòria) del passat.
7. Afavorir que l’alumnat aprengui a combinar creativitat i objectivitat.
Continguts:
1-Del paganisme al cristianisme
2-La vida quotidiana a l’Alta Edat Mitjana: condicions materials de vida
3-La personalitat de Sant Isidor de Sevilla
4-La primera croada amb ulls de dona: la bizantina Anna Comnè
5-Martí Luter i la Reforma Protestant i Catòlica
6- Conquesta, colonització i evangelització d'Amèrica: llums i ombres
7-El fenomen de la bruixeria
8-Com interpretar la Revolució Francesa
Metodologia i activitats formatives:
L’assignatura combinarà les sessions teòriques d’exposició del temari per part del professor i les sessions pràctiques de lectura de textos, anàlisi de fonts.
Bibliografia, recursos i material didàctic:
Sistemes i criteris d'avaluació:
Assistència a clase. Presentació d’anàlisi d’un text sota el guiatge del profesor.
Curs 2023-2024
Campus: Barcelona
Semestre: 1
Àmbit temàtic: Història
Nº d’hores de classe: 10
Nº de sortides o activitats:1 (25 gener /16.00-18.30)
Nom del professor: Xavier Baró i Queralt
Nom de l’assignatura:
Món medieval i modern: els fonaments del present
Presentació (breu descripció dels continguts i del programa)
L’assignatura pretén oferir una visió bàsica però completa dels dos períodes que s’esdevingueren després de la caiguda de l’Imperi Romà d’Occident (476). Tradicionalment els especialistes han denominat aquestes etapes com a Medieval i Moderna. Seguint aquesta terminologia, apleguem en una sola assignatura els fets més rellevants esdevinguts entre el segle V i el segle XVIII, que presenten una gran quantitat de fets que demostren la continuïtat d’una societat agrària i profundament religiosa.
Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):
1. Assolir una certa familiaritat amb alguns autors, revistes i textos representatius sobre el coneixement teòric de la història, la historiografia i la memòria, i ser capaç d’ubicar-los adequadament.
2. Assimilar bé i comprendre els trets característics de les diferents propostes historiogràfiques per explicar i narrar els fets, experiències i processos històrics.
3. Adquirir un coneixement satisfactori dels conceptes, termes i veus clau emprades en la historiografia actual.
4. Capacitar l’alumnat perquè pugui analitzar de manera crítica i comparativa diferents obres i fets històrics i valorar-les acuradament.
5. Exercitar l'habilitat de dialogar i debatre —amb els altres estudiants i amb el professor— entorn de textos significatius.
6. Millorar la capacitat de reflexionar sobre els supòsits teòrics i ideològics sobre els quals es fonamenten les lectures (historiografia i memòria) del passat.
7. Afavorir que l’alumnat aprengui a combinar creativitat i objectivitat.
Continguts:
1-Del paganisme al cristianisme
2-La vida quotidiana a l’Alta Edat Mitjana: condicions materials de vida
3-La personalitat de Sant Isidor de Sevilla
4-La primera croada amb ulls de dona: la bizantina Anna Comnè
5-Martí Luter i la Reforma Protestant i Catòlica
6- Conquesta, colonització i evangelització d'Amèrica: llums i ombres
7-El fenomen de la bruixeria
8-Com interpretar la Revolució Francesa
Metodologia i activitats formatives:
L’assignatura combinarà les sessions teòriques d’exposició del temari per part del professor i les sessions pràctiques de lectura de textos, anàlisi de fonts.
Bibliografia, recursos i material didàctic:
Sistemes i criteris d'avaluació:
Assistència a clase. Presentació d’anàlisi d’un text sota el guiatge del profesor.
Xavier
Baró Xavier
Baró i Queralt. Actualment és Professor Adjunt
de la Facultat d’Humanitats de la Universitat
Internacional de Catalunya. Doctor en Història
per la Universitat de Barcelona, és autor d’una
tesi doctoral sobre la historiografia catalana
del Barroc. Ha publicat 11 monografies i més
d’una vuitantena d’articles en revistes
especialitzades. Pel que fa a l’època moderna
s’ha ocupat de temes d’història de la cultura,
de la historiografia catalana i l’estudi de les
missions en el Pacífic. Pel que fa a l’època
contemporània, s’ha ocupat de temes vinculats a
la memòria històrica (sobretot en el cas dels
Balcans, específicament Albania). També s’ha
interessat per la figura de Torras i Bages.