Guies docents Tercer del Penedès curs 2023-24
Geografia
Curs
2023/2024
Semestre: 3er Penedès, 1º sem
Àmbit temàtic: Món actual
Nº d’hores de classe: 6
Nom de les professores:
Sergi Massana i Mas
Nom de l’assignatura:
Geografia del món d’avui (II)
Presentació (breu descripció dels continguts i del programa):
L’anàlisi geogràfica consisteix en fer una aproximació a un lloc concret del món destacant-ne els elements més rellevants i distintius per a poder entendre’l millor, siguin aquests elements de caire físic o natural (climàtic, orogràfic), històric, cultural, polític o social i econòmic.
En aquesta assignatura farem sessions monogràfiques sobre diferents països i/o regions del planeta aproximant-nos a la seva realitat actual i donant elements per a poder entendre-la.
L’assignatura es distribueix al llarg de tres cursos fent d’aquesta manera: Geografia del món d’avui (I), (II) i (III).
Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):
Comprensió dels principals trets distintius físics, climàtics, econòmics, polítics i culturals dels diferents països i regions del món (els que es decideixi tractar).
Comprensió dels principals característiques, reptes i problemes de les diferents regions del món. Aproximacions econòmiques i geopolítiques al món actual.
Discerniment de les complexitats dels problemes associats al desenvolupament; tant als països anomenats rics com als en vies de desenvolupament i capacitat d’argumentació que aquests problemes no són tan simples com els mitjans de comunicació els solen presentar.
Argumentació, en debats mantinguts a classe, basada en informació aportada pel professor i pels alumnes.
Ús de fonts d’informació digitals, estadístiques i mapes.
Anàlisi raonada de la informació quantitativa i qualitativa aportada a classe.
Continguts:
Introducció: El món d’avui. Breu de dades (bàsicament demogràfiques). Piràmides de població en comparació. Transició demogràfica. Situació a diferents països.
La Xina. La potència emergent. Marc geogràfic xinès; els grans rius i el cultiu de l’arròs. La densitat de població. Breu història. Identitat nacional (llengües, alfabet, ètnies). El Maoisme i l’actual model econòmic d’un país dos sistemes. En camí de ser la 1ª potència mundial.
Austràlia i Oceania. El continent buit: tot oceà i desert. Polinesis, melanesis; les grans migracions transoceàniques. La colonització anglesa i francesa. Molts microestats i un gegant: Austràlia, un país jove en una terra vella.
L’Àfrica subsahariana. Geografia física, els grans rius africans, llacs i deserts de l’Àfrica, el Rift Valley i la sabana; uns paisatges únics. La mala colonització i la pitjor descolonització: el llegat d’unes fronteres arbitràries, els conflictes polítics i etno-tribals. Els recursos primaris.
Turquia. Sempre a les portes d’Europa. Qui son els turcs? Història: de l’Imperi Otomà a la República de Kemal. Istanbul o Constantinoble: la ciutat al centre del món antic. La renovada esfera d’influència turca sobre l’orient mitjà. El desenvolupament industrial actual.
L’Europa balcànica. El Danubi i l’Imperi Habsburg (o austrohongarès). L’enorme influència turca a la regió. L’etapa soviètica. Estat i nació als Balcans: minories i conflictes. La dissolució de l’antiga Iugoslàvia. La situació actual i la Unió Europea.
Metodologia i activitats formatives:
Es faran sessions monogràfiques sobre països o regions amb suport visual. Per part del professor s’emprarà sempre material projectat en pantalla com poden ser mapes interactius (Google Earth), mapes temàtics, fotos, imatges aèries, videos, gràfics etc. per tal de recolzar i il·lustrar les explicacions i descripcions dels diferents llocs i fenòmens descrits. L’aportació de documentació i de materials per part dels alumnes fomentarà el debat obert i el lliure intercanvi d’opinions (aula fòrum).
Bibliografia, recursos i material didàctic:
DARON ACEMOGLU, JAMES A. ROBINSON (2012): POR QUÉ FRACASAN LOS PAÍSES. DEUSTO S.A. EDICIONES. BARCELONA
ROBERT D. KAPLAN (2013): LA VENGANZA DE LA GEOGRAFÍA. RBA LIBROS. BARCELONA.
TIM MARSHALL (2015). PRISIONEROS DE LA GEOGRAFÍA. EDICIONS 62. BARCELONA.
DELPHINE PAPIN I BRUNO TERTRAIS (2016). L’ATLAS DES FRONTIERES. EDITIONS DE ARENES. PARIS.
HANS ROSLING (2018): FACTFULNESS. EDICIONS LA CAMPANA. BARCELONA
EL ORDEN MUNDIAL (2020). EL MUNDO NO ES COMO CREES. EDITORIAL ARIEL. BARCELONA.
LA VANGUARDIA DOSSIER. Revista trimestral. LA VANGUARDIA EDICIONES SL.
https://www.lavanguardia.com/vanguardia-dossier/revista
ANUARI INTERNACIONAL DEL CIDOB (Centre d'Estudis i Documentació Internacionals a Barcelona). Publicació anual.
https://www.cidob.org/es/publicaciones/serie_de_publicacion/anuario_internacional_cidob
THE WORLD FACT BOOK. Publicació anual. Central Intelligence Agency (CIA)
https://www.cia.gov/library/publications/resources/the-world-factbook/index.html
LE MONDE DIPLOMATIQUE (Ed. Espanyola). Periodicitat Mensual. Paris Lopress.
http://www.monde-diplomatique.fr/index/sujet/geopolitique
Sistemes i criteris d’avaluació: No hi ha avaluació, només es demana el 80% d'assistència per ser APTE.
Sergi Massana i Mas Sóc Llicenciat i Màster en Geografia Humana per la Universitat Autònoma de Barcelona, i Diplomat i Màster en Urbanisme per les Universitats Politècnica de Catalunya i Pompeu Fabra. Sóc un viatger/turista vocacional; m'agrada viatjar, conèixer món i explicar-lo. He estat en una setantena de països dels cinc continents. He col·laborat i col·laboro en temes de consultoria i gestió turística, avaluació de projectes de desenvolupament local, elaboració de guies i productes, etc. També m’he dedicat i em dedico a la docència en geografia i en turisme en diferents universitats catalanes.
Semestre: 3er Penedès, 1º sem
Àmbit temàtic: Món actual
Nº d’hores de classe: 6
Nom de les professores:
Sergi Massana i Mas
Nom de l’assignatura:
Geografia del món d’avui (II)
Presentació (breu descripció dels continguts i del programa):
L’anàlisi geogràfica consisteix en fer una aproximació a un lloc concret del món destacant-ne els elements més rellevants i distintius per a poder entendre’l millor, siguin aquests elements de caire físic o natural (climàtic, orogràfic), històric, cultural, polític o social i econòmic.
En aquesta assignatura farem sessions monogràfiques sobre diferents països i/o regions del planeta aproximant-nos a la seva realitat actual i donant elements per a poder entendre-la.
L’assignatura es distribueix al llarg de tres cursos fent d’aquesta manera: Geografia del món d’avui (I), (II) i (III).
Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):
Comprensió dels principals trets distintius físics, climàtics, econòmics, polítics i culturals dels diferents països i regions del món (els que es decideixi tractar).
Comprensió dels principals característiques, reptes i problemes de les diferents regions del món. Aproximacions econòmiques i geopolítiques al món actual.
Discerniment de les complexitats dels problemes associats al desenvolupament; tant als països anomenats rics com als en vies de desenvolupament i capacitat d’argumentació que aquests problemes no són tan simples com els mitjans de comunicació els solen presentar.
Argumentació, en debats mantinguts a classe, basada en informació aportada pel professor i pels alumnes.
Ús de fonts d’informació digitals, estadístiques i mapes.
Anàlisi raonada de la informació quantitativa i qualitativa aportada a classe.
Continguts:
Introducció: El món d’avui. Breu de dades (bàsicament demogràfiques). Piràmides de població en comparació. Transició demogràfica. Situació a diferents països.
La Xina. La potència emergent. Marc geogràfic xinès; els grans rius i el cultiu de l’arròs. La densitat de població. Breu història. Identitat nacional (llengües, alfabet, ètnies). El Maoisme i l’actual model econòmic d’un país dos sistemes. En camí de ser la 1ª potència mundial.
Austràlia i Oceania. El continent buit: tot oceà i desert. Polinesis, melanesis; les grans migracions transoceàniques. La colonització anglesa i francesa. Molts microestats i un gegant: Austràlia, un país jove en una terra vella.
L’Àfrica subsahariana. Geografia física, els grans rius africans, llacs i deserts de l’Àfrica, el Rift Valley i la sabana; uns paisatges únics. La mala colonització i la pitjor descolonització: el llegat d’unes fronteres arbitràries, els conflictes polítics i etno-tribals. Els recursos primaris.
Turquia. Sempre a les portes d’Europa. Qui son els turcs? Història: de l’Imperi Otomà a la República de Kemal. Istanbul o Constantinoble: la ciutat al centre del món antic. La renovada esfera d’influència turca sobre l’orient mitjà. El desenvolupament industrial actual.
L’Europa balcànica. El Danubi i l’Imperi Habsburg (o austrohongarès). L’enorme influència turca a la regió. L’etapa soviètica. Estat i nació als Balcans: minories i conflictes. La dissolució de l’antiga Iugoslàvia. La situació actual i la Unió Europea.
Metodologia i activitats formatives:
Es faran sessions monogràfiques sobre països o regions amb suport visual. Per part del professor s’emprarà sempre material projectat en pantalla com poden ser mapes interactius (Google Earth), mapes temàtics, fotos, imatges aèries, videos, gràfics etc. per tal de recolzar i il·lustrar les explicacions i descripcions dels diferents llocs i fenòmens descrits. L’aportació de documentació i de materials per part dels alumnes fomentarà el debat obert i el lliure intercanvi d’opinions (aula fòrum).
Bibliografia, recursos i material didàctic:
DARON ACEMOGLU, JAMES A. ROBINSON (2012): POR QUÉ FRACASAN LOS PAÍSES. DEUSTO S.A. EDICIONES. BARCELONA
ROBERT D. KAPLAN (2013): LA VENGANZA DE LA GEOGRAFÍA. RBA LIBROS. BARCELONA.
TIM MARSHALL (2015). PRISIONEROS DE LA GEOGRAFÍA. EDICIONS 62. BARCELONA.
DELPHINE PAPIN I BRUNO TERTRAIS (2016). L’ATLAS DES FRONTIERES. EDITIONS DE ARENES. PARIS.
HANS ROSLING (2018): FACTFULNESS. EDICIONS LA CAMPANA. BARCELONA
EL ORDEN MUNDIAL (2020). EL MUNDO NO ES COMO CREES. EDITORIAL ARIEL. BARCELONA.
LA VANGUARDIA DOSSIER. Revista trimestral. LA VANGUARDIA EDICIONES SL.
https://www.lavanguardia.com/vanguardia-dossier/revista
ANUARI INTERNACIONAL DEL CIDOB (Centre d'Estudis i Documentació Internacionals a Barcelona). Publicació anual.
https://www.cidob.org/es/publicaciones/serie_de_publicacion/anuario_internacional_cidob
THE WORLD FACT BOOK. Publicació anual. Central Intelligence Agency (CIA)
https://www.cia.gov/library/publications/resources/the-world-factbook/index.html
LE MONDE DIPLOMATIQUE (Ed. Espanyola). Periodicitat Mensual. Paris Lopress.
http://www.monde-diplomatique.fr/index/sujet/geopolitique
Sistemes i criteris d’avaluació: No hi ha avaluació, només es demana el 80% d'assistència per ser APTE.
Sergi Massana i Mas Sóc Llicenciat i Màster en Geografia Humana per la Universitat Autònoma de Barcelona, i Diplomat i Màster en Urbanisme per les Universitats Politècnica de Catalunya i Pompeu Fabra. Sóc un viatger/turista vocacional; m'agrada viatjar, conèixer món i explicar-lo. He estat en una setantena de països dels cinc continents. He col·laborat i col·laboro en temes de consultoria i gestió turística, avaluació de projectes de desenvolupament local, elaboració de guies i productes, etc. També m’he dedicat i em dedico a la docència en geografia i en turisme en diferents universitats catalanes.