Guies docents Segón del Penedès curs 2023-24

Patrimoni artístic medieval

Curs 2023/2024
Semestre: 2er Penedès, 1º sem
Àmbit temàtic: Art
Nº d’hores de classe: 8 Medieval+3 Barroco= 11
Nom de les professores: Anna Pou
Nom de l’assignatura:
Patrimoni artístic Medieval

Presentació (breu descripció dels continguts i del programa)
 Una historia de l’art medieval europeu des del preromànic fins el gòtic internacional. Arquitectura, escultura i pintura seran analitzats des de l’estètica dels grans pensadors occidentals
Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):
Saber distingir el vocabulari formal de l’ arquitectura medieval europea així com  la simbologia i iconografia de la pintura i escultura romàniques i gòtiques
Continguts:
Introducció a l’art medieval: simbologia de la geometria i el color
L’estètica del romànic (Sant Agustí; Sant Bernat) i les seves manifestacions en l’arquitectura, la pintura i l’escultura.
La pintura mural romànica a Catalunya
L’arquitectura romànica a Catalunya (segles IX a XII)
El Císter i St Bernat de Claravall
L’estètica del gòtic i els grans pensadors escolàstics (Sant Tomàs). La catedral.
El gòtic a Catalunya: pintura i escultura
Giotto i Pisano: als albors d’una nova mentalitat a Itàlia


Metodologia i activitats formatives:
Visita a Santes Creus
Analitzarem el vocabulari formal de l’art medieval europeu per aprendre a distinguir estils i emprar els termes tècnics adients
Bibliografia, recursos i material didàctic:
UMBERTO ECO. Arte y belleza en la estética medieval. Cátedra
JOAN SUREDA. La pintura romànica a Catalunya. Alianza Forma
OTTO VON SIMPSON. La catedral gótica. Alianza Forma
CRISTÒFOL TREPAT. L’hora del císter. Barcanova

Anna Pou es professora a l’Escola Massana a Grau de Disseny i Postgrau d’Arts Aplicades, impartint Teoria del Disseny, Filosofia de l’Art i Història de les Arts Aplicades. Destaquen els cursos de Formació de Professorat en el col·legi de Doctors i Llicenciats en Filosofia i lletres de Catalunya, a la Universitat de Girona i a l’Escola Rosa Sensat. També els cursos impartits a institucions com: Fundació Clos, Amics dels Museus de Catalunya, ESHAB (Escola d’Història de l’Art de Barcelona),  Juliols  de la UB i Aula de la Gent Gran (UB). Destaquem els cursos de formació pels Guies Oficials de Catalunya que realitza regularment a través de diversos centres (Casa Ametller, AGUICAT, BGB) . El 2019 fundà ARTPERATOTHOM, una plataforma de divulgació artística i cursos on -line. Participa també en màsters internacionals com Knowledge,Art and Interiority, dirigit per Teresa Forcades, o The Lifestyle Institute. Té una consolidada experiència professional en el món de la divulgació i l’actualitat en l’àmbit de l’art. Ha presentat la secció d’art al programa ÀRTIC (betevé) des del 2014 fins el seu tancament el 2022. Publica regularment a la revista digital Temps de les Arts. En el camp dels serveis educatius i de la gestió cultural destaca la fundació d’Àgora Serveis Culturals S.L l’any 2000 juntament amb Mariona Romeguera, empresa que dissenya i realitza les visites i tallers de centres com el Caixa Fòrum, La Pedrera, Museu Picasso, Fundació Tàpies, Fundació Vila Casas o Sagrada Família entre d’altres. Ha publicat monogràfics sobre artistes catalans i universals per diaris com El Mundo, La Vanguardia, Ara o El País, així com també s’ha fet càrrec de la redacció d’una sèrie dedicada a Museus del Món per Planeta Agostini. Des de l’any 2019 és assessora artística del Centre d’Arts Digitals IDEAL, sent la curadora de les experiències immersives Monet, Barcelona memòria fotogràfica, i Dalí cibernètic amb la col·laboració de la. També ha comissariat exposicions com Joan Puig, l’art de col·leccionar a la capella del Carme a Palamós (2020) i al Museu del Suro de Catalunya (2023), entre d’altres. El mes de maig de 2023 va obrir el Museu Digital Casa Ametller del que ha fet la curadoria.





 


                                            Anna Pou                        


Història de la Música

Curs 2023/2024
Semestre: 2er Penedès, 1º sem
Àmbit temàtic: Art i Música
Nº d’hores de classe: 4
Nom de les professores: Josep Miquel Mindán Seuba
Nom de l’assignatura:
Història de la música: de l’antiguitat al S.XXI

Presentació (breu descripció dels continguts i del programa)
Al llarg de l’evolució de la cultura occidental la música ha jugat un paper molt important. Des dels filòsofs clàssics fins als grans pensadors del nostre temps podem trobar reflexions sobre com la música ha esdevingut (i esdevé) una disciplina artística importantíssima per a conèixer el món interior de l’ésser humà. Ens proposem fer un recorregut pels principals períodes de la història de la música occidental (renaixement, barroc, classicisme, romanticisme, avantguardes, etc) tot analitzant les obres més importants i els compositors més significatius. Amb les dues sortides que realitzarem podem experimentar en directe com sentim i percebem en la actualitat obres composades en èpoques anteriors i com han superat el pas del temps.
Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):
1.- Adquirir una escolta activa i crítica davant qualsevol fet musical
2.- Conèixer els principals períodes de la història de la música occidental, els seus compositors més representatius i les seves obres més importants
3.- Poder relacionar els diferents estils musicals amb altres fets històrics i relacionar-los amb la seva recepció en l’actualitat.
4.- Fomentar l’hàbit de “consumir” i “produir” música
Continguts:
1a Sessió Antiguitat i Edat Mitjana
2a Sessió Renaixement
3a Sessió Barroc
4a Sessió Classicisme
5a Sessió Romanticisme
6a Sessió Avantguardes

Metodologia i activitats formatives:
La metodologia està basada en la participació de l’alumne a classe. A partir del marc de treball que presenta el professor el grup classe anirà modelant el desenvolupament de la sessió segons els seus coneixements previs, experiències en altres disciplines i aportacions subjectives.
A cada sessió s’exposaran les principals característiques del període històric que es treballa. També es proposen alguns fets històrics rellevants per tal de contextualitzar-ho. S’oferirà una llista dels compositors i les obres més representatives i s’acabarà amb una audició comentada on es pugui exemplaritzar tot el que s’ha esmentat anteriorment.
Les sessions acabaran amb propostes de treball fora de l’aula per tal d’ampliar el treball de manera voluntària.
Bibliografia, recursos i material didàctic:
Atlas de Música Vol.1 y 2; Michels, Ulrich; Alianza Editorial 1982
Historia de la Música Occidental Vol.1 y 2; Grout, Donald Jay i Palisca, Claude V; Alianza Editorial 1984
Sobre la bellesa musical; Hanslick, Eduard; Accent-19 2010
L’estètica de la música; Polo, Magda; Editorial UOC 2007
Poètica musical; Stravinsky, Igor; Accent Editorial 2008
Camí cap a la Nova música; Webern Anton; Antoni Bosch editor 1982
De Madona al canto gregoriano; Cook, Nicholas; Alianza Editorial 2012
Inteligencia Musical; Pirfano, Iñigo; Plataforma Editorial 2013
El mito del maestro; Lebrecht Norman; Acento Ediciones 1997
Sistemes i criteris d'avaluació:
Es tindrà en compte l’assistència, la participació activa a classe i el treball fora de l’aula.

Josep Miquel Mindán Seuba és diplomat com a mestre d’educació musical a la UAB, ha estudiat direcció coral a l’ESMUC(Escola Superior de Música de Catalunya) i ha cursat un bachellor al Wien Konservatorium Privatuniversität de Viena en direcció d’orquestra. Ha dirigit diverses formacions corals i orquestrals del nostre país i ha treballat en produccions internacionals a Alemanya, Àustria i Itàlia.En l'actualitat és  director musical de la Jove Orquestra Simfònica de l'Anoia i la Simfònica Tekhné, el cor Contrapunto Vocale i la coral Ginesta i és director musical de les produccions de La Traviata i la Flauta Màgica amb amb Òpera popular de Barcelona al Palau de la música catalana.



                                             José Miguel Mindàn                         


L'enigma de l'èsser humà.

Curs 2023/2024
Semestre: 2er Penedès, 1º sem
Àmbit temàtic: Filosofia
Nº d’hores de classe: 4
Nom de les professores:
Enric Fernández Gel
Nom de l’assignatura:
L´enigma del ser humà

Presentació (breu descripció dels continguts i del programa)
En aquesta assignatura, ens proposem explorar algunes de les qüestions filosòfiques més perennes al voltant de l’ésser humà. Què és l’ésser humà?, o més ben dit: Qui és? Què diferencia l’ésser humà de la resta d’animals? Com han pensat els grans filòsofs la singularitat humana? Som lliures o la ciència ja ha demostrat que no? Hi ha res en l’home que transcendeix la matèria?
Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):
S’espera que l’alumne adquireixi un panorama general de la reflexió filosòfica vers l’ésser humà, i que sigui capaç de copsar la seva singularitat.

Continguts:
Tema 1. Què i qui és l’ésser humà?
Tema 2. Singularitat de l’ésser humà (I): la intel·ligència
Tema 3. Singularitat de l’ésser humà (II): la llibertat
Tema 4. La dignitat de l’ésser humà i les seves exigències

Metodologia i activitats formatives: Classe magistral i diàleg a l’aula
Bibliografia, recursos i material didàctic:
Platón, La República, Alianza Editorial, Madrid, 2003.
Aristóteles, Ética a Nicómaco, Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, Madrid, 2009.
Leonardo Polo, Quién es el hombre. Un espíritu en el mundo, Rialp, Madrid, 1991.
Mortimer J. Adler, Ten Philosophical Mistakes, Simon & Schuster, New York, 1996.
Enric F. Gel, ¿Hay filosofía en tu nevera?, Penguin Random House, Madrid, 2023.

Enric F. Gel ha estudiat filosofia a la Universitat de Navarra, i és doctor per la Universitat de Barcelona amb una tesi sobre el fonament metafísic de l’ètica en Aristòtil i Sant Tomàs. Des del 2016, divulga la filosofía al seu canal de Youtube: Adictos a la Filosofía. Ha publicat en diverses revistes de prestigi, com Religious Studies, Pensamiento, TheoLogica, i és autor del llibre ¿Hay filosofía en tu nevera?
                                         Enric Fernandez Gel                         


Geografia del món, avui


Curs 2023/2024

Semestre: 2er Penedès, 1º sem

Àmbit temàtic: Mon actual

Nº d’hores de classe: 6

Nom de les professores: Sergi Massana

Nom de l’assignatura:

Geografia del món d’avui (I)


Presentació (breu descripció dels continguts i del programa):

L’anàlisi geogràfica consisteix en fer una aproximació a un lloc concret del món destacant-ne els elements més rellevants i distintius per a poder entendre’l millor, siguin aquests elements de caire físic o natural (climàtic, orogràfic), històric, cultural, polític o social i econòmic. 

En aquesta assignatura farem sessions monogràfiques sobre diferents països i/o regions del planeta aproximant-nos a la seva realitat actual i donant elements per a poder entendre-la. 

L’assignatura es distribueix al llarg de tres cursos fent d’aquesta manera: Geografia del món d’avui (I), (II) i (III).

Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):

  • Comprensió dels principals trets distintius físics, climàtics, econòmics, polítics i culturals dels diferents països i regions del món (els que es decideixi tractar).

  • Comprensió dels principals característiques, reptes i problemes de les diferents regions del món. Aproximacions econòmiques i geopolítiques al món actual.

  • Discerniment de les complexitats dels problemes associats al desenvolupament; tant als països anomenats rics com als en vies de desenvolupament i capacitat d’argumentació que aquests problemes no són tan simples com els mitjans de comunicació els solen presentar.

  • Argumentació, en debats mantinguts a classe, basada en informació aportada pel professor i pels alumnes. 

  • Ús de fonts d’informació digitals, estadístiques i mapes.

  • Anàlisi raonada de la informació quantitativa i qualitativa aportada a classe.

Continguts:

  1. Introducció: El món d’avui. Breu de dades (petita enquesta)


  1. L’Índia. Clima i paisatges: La vall de Ganges (el riu sagrat), l’Himàlaia i el monsó. Aproximació a la complexa societat de castes. Un gegant demogràfic i econòmic. Història: la colonització britànica. La conflictiva separació amb Pakistan. 


  1. Rússia. El gegant euroasiàtic. Els orígens i l’expansió de Rússia: Ivan, Pere, Catalina. El territori més immens del món. El famós tren transsiberià. Una història convulsa (revolució i guerres mundials). La caiguda de la Unió Soviètica. Geopolítica actual.


  1. El món àrab. Qui son els àrabs? Llengua, cultura, història i territori. Diferències entre l’Islam i món àrab. L’integrisme i els conflictes. Les dues grans confessions: sunnisme, xiisme. La nació àrab fragmentada. Principals països àrabs actuals; la puixança dels emirats del petroli.


  1. Mèxic. Clima i paisatges. Història: els asteques (qui eren què van fer) i la colonització espanyola. El país hispà més gran. Polarització i estratificació social, els problemes de la seguretat (els càrtels). El DF una de les ciutats més grans del món. Turisme i gastronomia.


  1. El Japó. Un país marcat per la seva geografia física, un extens arxipèlag sísmic i volcànic. De climes siberians a tropicals. El pas del feudalisme a la industrialització. L’expansionisme japonès durant la segona guerra mundial. Tradició i modernitat al Japó. 


Metodologia i activitats formatives:

Es faran sessions monogràfiques sobre països o regions amb suport visual. Per part del professor s’emprarà sempre material projectat en pantalla com poden ser mapes interactius (Google Earth), mapes temàtics, fotos, imatges aèries, videos, gràfics etc. per tal de recolzar i il·lustrar les explicacions i descripcions dels diferents llocs i fenòmens descrits. L’aportació de documentació i de materials per part dels alumnes fomentarà el debat obert i el lliure intercanvi d’opinions (aula fòrum).


Bibliografia, recursos i material didàctic:

  • DARON ACEMOGLU, JAMES A. ROBINSON (2012): POR QUÉ FRACASAN LOS PAÍSES. DEUSTO S.A. EDICIONES. BARCELONA

  • ROBERT D. KAPLAN (2013): LA VENGANZA DE LA GEOGRAFÍA. RBA LIBROS. BARCELONA.

  • TIM MARSHALL (2015). PRISIONEROS DE LA GEOGRAFÍA. EDICIONS 62. BARCELONA.

  • DELPHINE PAPIN I BRUNO TERTRAIS (2016). L’ATLAS DES FRONTIERES. EDITIONS DE ARENES. PARIS.

  • HANS ROSLING (2018): FACTFULNESS. EDICIONS LA CAMPANA. BARCELONA

  • EL ORDEN MUNDIAL (2020). EL MUNDO NO ES COMO CREES. EDITORIAL ARIEL. BARCELONA.

  • LA VANGUARDIA DOSSIER. Revista trimestral. LA VANGUARDIA EDICIONES SL. 

https://www.lavanguardia.com/vanguardia-dossier/revista

  • ANUARI INTERNACIONAL DEL CIDOB (Centre d'Estudis i Documentació Internacionals a Barcelona). Publicació anual.

https://www.cidob.org/es/publicaciones/serie_de_publicacion/anuario_internacional_cidob

  • THE WORLD FACT BOOK. Publicació anual. Central Intelligence Agency (CIA) 

https://www.cia.gov/library/publications/resources/the-world-factbook/index.html

  • LE MONDE DIPLOMATIQUE (Ed. Espanyola). Periodicitat Mensual. Paris Lopress. 

http://www.monde-diplomatique.fr/index/sujet/geopolitique


Sistemes i criteris d’avaluació:

Sergi Massana i Mas Sóc Llicenciat i Màster en Geografia Humana per la Universitat Autònoma de Barcelona, i Diplomat i Màster en Urbanisme per les Universitats Politècnica de Catalunya i Pompeu Fabra. Sóc un viatger/turista vocacional; m'agrada viatjar, conèixer món i explicar-lo. He estat en una setantena de països dels cinc continents. He col·laborat i col·laboro en temes de consultoria i gestió turística, avaluació de projectes de desenvolupament local, elaboració de guies i productes, etc. També m’he dedicat i em dedico a la docència en geografia i en turisme en diferents universitats catalanes.



 

                                                 Sergi Massana                                                  


  l nostre temps: història contemporània

Curs 2023/2024
Semestre: 2er Penedès, 2º sem
Àmbit temàtic: Historia
Nº d’hores de classe: 6
Nom de les professores:
Alfred Subirana Beltrán
Nom de l’assignatura:
De la Revolució Francesa als nostres dies

Presentació (breu descripció dels continguts i del programa)
La Revolució Francesa va marcar l’inici d’una nova etapa històrica caracteritzada per l’increment de la velocitat a la que s’han produït els canvis històrics. El segle XX es va caracteritzar també per una visió històrica que va molt més enllà de les fronteres europees, incrementant de forma exponencial la quantitat d’informació que s’ha de tenir present per comprendre la nostra història.
Tot i així podem descobrir un bon nombre de fets que vertebren aquesta història fins arribar als nostres dies.  L’objectiu d’aquestes sessions serà el de treballar alguns d’aquests fets que han posat les bases del món que avui vivim.

Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):
Aprofundir en els principals fets històrics marcats en el temari.
Treballar-los a partir de fonts històriques de l’època, que ens permetin situar-nos en aquella època.
Treballar recursos visuals (quadres, documentals, pel·lícules...), que ens ajudin a comprendre, però també a valorar la part interpretativa que la reflexió històrica sempre implica.
Poder debatre en grups de treball les diverses percepcions que es poden tenir els mateixos fets històrics.
Descobrir que els fets històrics dels nostres dies no són fruit de l’atzar, si no una fusió de la llibertat humana i les conseqüències dels fets que han marcat la nostra història.

Continguts:
Llums i ombres de la Revolució Francesa.
La creació d’Alemanya i Itàlia
El Colonialisme
El Front de l’Est (II Guerra Mundial)
La Caiguda del Comunisme
L’Integrisme Islàmic

Metodologia i activitats formatives:
L’assignatura combinarà les sessions teòriques amb estones de treball en grup dirigides a l’anàlisi de fonts primàries i secundàries.
 
Bibliografia, recursos i material didàctic:
ARACIL, R. OLIVER, J. SEGURA, A., El mundo actual. De la Segunda Guerra Mundiala nuestros días. Barcelona: Universitat de Barcelona, 1998 (edició revisada i actualitzada).
JOHNSON, P., Tiempos modernos. La historia del siglo XX desde 1917 hasta la década de los 90. Madrid, Homo Legens, 2007.
COMELLAS, JOSÉ LUIS, Historia breve del mundo contemporáneo, Madrid, Ediciones Rialp, 2002.
COMELLAS, JOSÉ LUIS, Historia breve del mundo reciente, Madrid, Ediciones Rialp, 2005.
MARIANO FAZIO: Historia de las idees contemporáneas, una lectura del proceso de secularización, Madrid, Ediciones Rialp, 2012
ESPARZA, JOSÉ JAVIER: Historia de la Yihad, Madrid, La esfera de los libros, 2017.
GILBERT, MARTÍN: La Segunda Guerra Mundial (2 vol), Madrid, La esfera de los libros, 2005.



                                                  Alfred Subirana                         


 La Unió Europea en un món de gegants.

Curs 2023/2024
Semestre: 2er Penedès
2º sem
Àmbit temàtic: Mon actual
Nº d’hores de classe: 6
Nom de les professores: Víctor Pou
Nom de l’assignatura:
La nova geopolítica mundial.  La Unió Europea (UE) en un mon de gegants

Continguts:
-    Introducció al Curs. La UE en el marc de la geopolítica actual.
-    Senyals d’identitat d’Europa i de la Unió Europea (UE). Símbols. Patrons.
-    L’estratègia comunitària d’integració europea. Evolució i fites més importants. Projecte inacabat. Perspectives de futur.
-    Estructura institucional de la UE. Institucions i organismes consultius. El procés de presa de decisions. El pressupost.
-    Les polítiques de la UE : competencia exclusiva, compartida i de suport.
-    La UE en un món de gegants. Evolució de l’ordre mundial després de la Segona Guerra Mundial : Guerra Freda i món bipolar, món unipolar a partir de 1989/1991, cap un nou ordre multipolar a partir de la Guerra d’Ucraïna (2022) . La reemergència de Xina. El declivi relatiu d’Estats Units. Desplaçament  del centre de  gravetat econòmic a la regió Indopacífic .  El retorn dels Imperis. El Sud Global. El paper de la UE. 




Competències :
Entendre el món de la geopolítica i de les relacions internacionals, l’evolució de l’ordre mundial i el paper de la Unió Europea (UE) en un món de gegants . Saber buscar les millors fonts d’informació  per aconseguir-ho.
Metodologia :
    Anàlisi de casos pràctics.
Bibliografía:
-Mangas, Araceli ,  Instituciones y derecho de la Unión Europea, Tecnos, 2020
-García Picazo, Paloma, La idea de Europa, Tecnos, 2008
-Kaplan, Robert D., La venganza de la geografía, RBA, 2013
-Piqué, Josep , Cambio de era, Deusto, 2013
-Id. El mundo que nos viene, Deusto, 2018
-Pou, Víctor , Geopolítica, relaciones Internacionales y economía mundial, Ed. Milenio, 2016
-Id. Hacia el relanzamiento de la Unión Europea, Ed. Milenio, 2018   
-Sendagorta, Fidel, Estrategias de poder. China, Estados Unidos y Europa en la era de la gran rivalidad, Deusto, 2020

Víctor Pou es Doctor en Dret, Llicenciat en Ciències Econòmiques i Humanitats per la Universitat de Barcelona, Master en Economia i Direcció d’Empreses (MBA) per l’IESE de la Universitat de Navarra, Diplomat en Integració Europea per la Universitat d’Amsterdam, Professor Emèrit de l’IESE d’Economia i de Política d’Empresa, ex Director General de Programació Econòmica de la Generalitat de Catalunya , ex Conseller de Relacions Exterior de la Comissió Europea ( Brussel·les

                                              Victor Pou                                                   


L’art del Renaixement i del Barroc

Curs 2023/2024
Semestre: 2er Penedès, 2º sem
Àmbit temàtic: Art
Nº d’hores de classe: 8 Medieval + 3 Barroco= 11
Nom de les professores: Anna Pou
Nom de l’assignatura:
Art del Renaixement i del Barroc

Presentació (breu descripció dels continguts i del programa)
Cada classe estarà dedicada a un artista del Renaixement i del Barroc que serà analitzat estètica, simbòlica i iconogràficament, tot contextualitzant-lo en el seu marc històric
Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):
Aprendre a analizar una pintura, escultura o arquitectura des del punt de vista formal, iconogràfic i simbòlic. Entrar en contacte amb l’estètica del renaixement i el barroc.
Continguts:
1. Leonardo da Vinci, l’artista científic
2. Botticelli i la cort dels Mèdici
3. Michelangelo i la inspiració
4. Caravaggio i el tenebrisme
5.- Velázquez i la cort de Felip IV
6- Bernini: Roma triumfans
7- Rembrandt i el retrat psicològic

Metodologia i activitats formatives:
Aprendre a analitzar una obra d’art dins el seu context històric i estètic. Distingir l’estil de cadascun dels artistes del curs.
Bibliografia, recursos i material didàctic:
GIULIO CARLO ARGAN Renacimiento y barroco. Akal
IDEM La Europa de las capitales. Skira
LEONARDO DA VINCI, Notas
MICHELANGELO BUONARROTI, Rimas
ANTONIO PALOMINO Vida de Velázquez
Anna Pou es professora a l’Escola Massana a Grau de Disseny i Postgrau d’Arts Aplicades, impartint Teoria del Disseny, Filosofia de l’Art i Història de les Arts Aplicades. Destaquen els cursos de Formació de Professorat en el col·legi de Doctors i Llicenciats en Filosofia i lletres de Catalunya, a la Universitat de Girona i a l’Escola Rosa Sensat. També els cursos impartits a institucions com: Fundació Clos, Amics dels Museus de Catalunya, ESHAB (Escola d’Història de l’Art de Barcelona),  Juliols  de la UB i Aula de la Gent Gran (UB). Destaquem els cursos de formació pels Guies Oficials de Catalunya que realitza regularment a través de diversos centres (Casa Amatller, AGUICAT, BGB) . El 2019 fundà ARTPERATOTHOM, una plataforma de divulgació artística i cursos on -line. Participa també en màsters internacionals com Knowledge,Art and Interiority, dirigit per Teresa Forcades, o The Lifestyle Institute. Té una consolidada experiència professional en el món de la divulgació i l’actualitat en l’àmbit de l’art. Ha presentat la secció d’art al programa ÀRTIC (betevé) des del 2014 fins el seu tancament el 2022. Publica regularment a la revista digital Temps de les Arts.En el camp dels serveis educatius i de la gestió cultural destaca la fundació d’Àgora Serveis Culturals S.L l’any 2000 juntament amb Mariona Romaguera, empresa que dissenya i realitza les visites i tallers de centres com el CaixaForum, La Pedrera, Museu Picasso, Fundació Tàpies, Fundació Vila Casas o Sagrada Família entre d’altres. Ha publicat monogràfics sobre artistes catalans i universals per diaris com El Mundo, La Vanguardia, Ara o El País, així com també s’ha fet càrrec de la redacció d’una sèrie dedicada a Museus del Món per Planeta Agostini. Des de l’any 2019 és assessora artística del Centre d’Arts Digitals IDEAL, sent la curadora de les experiències immersives Monet, Barcelona memòria fotogràfica, i Dalí cibernètic amb la col.laboració de la. També ha comissariat exposicions com Joan Puig, l’art de col.leccionar a la capella del Carme a Palamós (2020) i al Museu del Suro de Catalunya (2023), entre d’altres. El mes de maig de 2023 va obrir el Museu Digital Casa Amatller del que ha fet la curadoria.








                                                      Anna Pou


 Clima i canvi climàtic.

Curs 2023/2024
Semestre: 2er Penedès, 2º sem
Àmbit temàtic: Ciència I Tecnologia
Nº d’hores de classe: 3
Nom de les professores:
Maria Rosa Soler i Duffour
Nom de l’assignatura:
Clima i Canvi Climàtic

L’objectiu fonamental d’aquesta assignatura és donar a l’alumne un coneixement bàsic del sistema climàtic, que li ha de permetre entendre i analitzar les causes del canvi climàtic i els aspectes relacionats amb la seva evolució.
Descripció dels continguts
Definició de clima i components del sistema climàtic.
Balanç d’energia a escala planetària del sistema terra-atmosfera.
2.1  Radiació solar o  radiació d’ona curta.
2.2  Radiació terrestre o radiació d’ona llarga. Efecte hivernacle.
2.3  Balanç radiatiu.
3.  Forçaments i mecanisme de retroalimentació en el sistema climàtic.
     4.  Alteracions del sistema climàtic: externes i internes.
     5. Canvis en el clima recent, evidències i previsions globals.
     6. Mitigació i Adaptació al Canvi Climàtic

Bibliografia:
1. Hartmann, Dennis L. Global Physical Climatology. Academic Press, 1994
2. IPCC, 2021: Climate Change 2021: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [Masson-Delmotte, V., P. Zhai, A. Pirani, S.L. Connors, C. Péan, S. Berger, N. Caud, Y. Chen, L. Goldfarb, M.I. Gomis, M. Huang, K. Leitzell, E. Lonnoy, J.B.R. Matthews, T.K. Maycock, T. Waterfield, O. Yelekçi, R. Yu, and B. Zhou (eds.)]. Cambridge University Press.

3. Alonso Oroza, Sergio. ¿Hablamos de cambio climático?  Bilbao : Fundación BBVA, 2012, 161 pp





Maria Rosa Soler Duffour.

Professora de la facultat de Física de la Universitat de Barcelona. Especialització Física de l’Atmosfera. Doctora en Física per la Universitat de Barcelona- Premi Extraordinari de Doctorat. Directora del Màster de Meteorologia de la Universitat de Barcelona. Actualment jubilada.
La meva labor com a docent i investigadora a la Universitat de Barcelona es pot veure resumida en els següents punts:
- Direcció i participació en projectes d’Investigació i Desenvolupament Nacionals i Internacionals guanyats en convocatòries públiques, 17.
- Direcció de projectes d’Investigació i Desenvolupament amb Empreses i Administracions, 47.
- Publicació d’articles científics en revistes internacionals indexades, 40.
- Realització d’informes tècnics per encàrrec, 39.
- Direcció de Tesis Doctorals, 10.
- Direcció de treballs de Màster, 20.




 

                                             María Rosa Soler


 Introducció a la literatura universal contemporània

Campus de l’Experiència
Curs acadèmic: 2024-2025
Secció Penedès
Curs: 2n
Semestre : 2n
Àmbit temàtic: LITERATURA
Nombre d’hores de classe: 8

Guia Docent

Nom de l’assignatura:
Introducció a la Literatura Comparada

Presentació
El coneixement directe, és a dir, la lectura de grans obres de la literatura
universal no és un adorn ni un luxe; és una necessitat. Les obres dels clàssics
contenen els secrets —en clau estètica i narrativa— de la nostra pròpia
identitat, de la història i la condició humana.
L’objectiu d’aquest curs és formar bons lectors de literatura que sàpiguen
gaudir, interpretar i contextualitzar les obres literàries. Amb aquest propòsit, i
d’acord amb les coordenades pròpies de la literatura comparada, es durà a
terme una lectura sapiencial dels textos i una anàlisi de les coincidències i
divergències formals i temàtiques d’obres literàries de diferents àmbits cultural i
lingüístics.
Competències i resultats de l’aprenentatge
1. Capacitat d’interpretar un text literari i posar-lo en relació amb la tradició
literària i el patrimoni intel·lectual europeu.
2. Capacitat de diàleg i argumentació.

Continguts
El programa del curs gira a l’entorn de les recreacions literàries del personatge
bíblic de Job que, com és sabut, al llarg de la història de la cultura ha inspirat
nombroses representacions pictòriques, escultòriques i literàries. S’explorarà la
figura de Job com a arquetip del sofriment humà i de l’eterna pregunta sobre el
sentit d’aquest sofriment. Es tracta de dur a terme una l’anàlisi comparativa
d’obres de diferent àmbit cultural i lingüístic que tenen a Job com a element

estructural comú per tal de veure els elements recurrents i específics de cada
obra literària.

Job o el desig de sentit davant el sofriment
30 abril. Llibre de Job (Bíblia)
14 maig. Rei Lear (tragèdia, 1623), de Shakespeare
21 maig. Job. Historia de un hombre sencillo (novel·la, 1930) de Joseph Roth
28 maig. Fragmentos del libro de Job (poesia, 1998), de Carlos Pujol

Metodologia i activitats formatives
El procés d’aprenentatge parteix de la lectura de les obres seleccionades i
s’orienta a acompanyar l’alumne en l’anàlisi i la reflexió sobre el que ha llegit,
per tal que pugui elaborar interpretacions argumentades sobre aquestes obres.
Com a mètode de treball, es tracta d’aplicar la comparació com a procediment
d’anàlisi d’obres d’autors, èpoques i tradicions lingüístiques diverses, de
manera que es pugui percebre alhora la continuïtat i la incessant transformació
de temes, motius i gèneres literaris al llarg de la història de la cultura.
A l’aula es combinen les exposicions per part del professorat amb el diàleg
guiat entre lectors (els alumnes) per resoldre qüestions, plantejar hipòtesis i
argumentar conclusions.

Bibliografia, recursos i material didàctic
Guillén, Claudio. Entre lo uno y lo diverso, Barcelona, Tusquets, 2018
Trebolle, Julio; Susan Pottercher. Job, Madrid, Trotta, 2011
Valverde, José María; Martí de Riquer. Historia de la literatura universal,
Barcelona, Planeta





 

                                             Teresa Valles