Guies docents Primer del Penedès curs 2023-24

Aprendre a aprendre.

2023-2024
Curs : 1º PND
Semestre: 1º
Àmbit temàtic: Ciencia
Nº d’hores de classe: 6
Nom del professor: Salvador Vidal
Nom de l’assignatura:
Aprendre a Aprendre

Presentació
L'objectiu principal d'aquest mòdul introductori és donar a conèixer les diferents possibilitats que oferim en el pròxim grau sènior i treballarem dos aspectes fonamentals que la neurociència ens diu que són essencials en l'aprenentatge: Afectivitat i productivitat. S'ha demostrat que amb una bona afectivitat i bona relació entre companys es millora la productivitat. Per aquest motiu les primeres sessions d'aquest mòdul les dedicarem a fomentar l'afectivitat mitjançant diferents Dinàmiques de Grup.
Volem fer una cosa diferent, innovador, un repte, Innovació disruptiva.
El concepte d’innovació disruptiva va ser introduït al 1997 per Clayton Christensen (professor de Harvard Business School  wwww.claytonchristensen.com) . i es refereix a la construcció d’una educació diferent, trenca amb les metodologies i les modalitats de transmissió del coneixement  i obre noves alternatives a l’aprenentatge. L’idea és sorprendre a l’estudiant i agafar un camí diferent que ningú s’espera, creativitat.
Objectius
Fomentar les competències bàsiques d'autonomia personal i l'aprendre a aprendre.
Aprendre a treballar en grup de manera col·laborativa a través d'un aprenentatge cooperatiu entre iguals.
Reconèixer i utilitzar correctament les eines bàsiques del treball intel·lectual universitari.
Aprendre a aprofundir, desenvolupar i transferir a altres, aspectes de la cultura que siguin d'interès personal.
Promocionar la comunicació oral per entrenar habilitats comunicatives i la capacitat d'expressar-se de forma senzilla i clara.
Fomentar la creativitat i el caràcter innovador en el moment de plantejar solucions davant els reptes acadèmics.
Treballar amb esperit crític, reflexionant a través de la meta cognició i analitzant els propis processos d'aprenentatge i mètodes de col·laboració aplicats.
Facilitar contextos de discussió grupal i debats per a la reflexió entorn la temàtica del curs.


Competències
C 1. Conèixer les característiques dels estudiants, així com els seus contextos motivacionals i socials.
C 2. Dominar els coneixements necessaris per comprendre el desenvolupament de la personalitat.
C 3. Conèixer les propostes actuals basades en l'aprenentatge de competències.
C 4. Responsabilitat interpersonal: ser conscient de la seva actuació personal i de la seva influència en l'entorn. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos grupals i la comunicació per aconseguir una bona col·laboració en el seu entorn.
C 5. Col·laboració amb els companys d'aula: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per a realitzar una aportació professional al clima afectiu de l'aula, així com a les relacions personals, i per tal d'aconseguir un bon ambient universitari.
Resultats d'aprenentatge
-   L’estudiant  passa a ser protagonista de l’aprenentatge.
-  Volem que en el camí de l'aprenentatge  experimentessin diferents emocions i descobrir que la vida està plena d'oportunitats.
-  Experimentar que el millor aprenentatge es produeix en companyia..
-  Les metodologies utilitzades fomenten la participació activa dels estudiants.
-  Presentar iniciatives que potenciïn l’emprenedoria dels alumnes.
 Continguts
Dinàmiques de grup: Descobrir, confiar, col·laborar i estructura de grup.
Mitjans de comunicació, Visual, Auditiu i Cinestèsic.
Tècniques de motivació.
El treball intel·lectual.
Els processos d'investigació.
La transmissió del coneixement.
Metodologia i activitats formatives
Eminentment activa. A partir de la reflexió personal de la nostra formació inicial, desenvoluparem  metodologies actives: Dinàmiques de Grup,
Bibliografia i recursos
Es facilitarà un dossier per poder seguir l'assignatura
Vidal, S. (2009). Estrategias para la enseñanza de las matemáticas en secundaria. Barcelona: Laertes.
Vidal , S. (2011). Good Morning, numbers day. (T. A. Inc, Ed.) Australian Primary Mathematics classroom, 16(3), 25-28.
Vidal, S. (2013). El dia del número, motivación de la matemática. Saarbrücken: Publicia.
Vidal, S., & Balaguer, C. (2013). La comunicación de los problemes de matemáticas en la didàctica de los Grados de Educación en la UIC. (UCM, Ed.) Estudios sobre el Mensaje Periodistico(19), 531-541.
Vidal, S., & Fuertes, M. (2013). La dinàmica de grupos para el trabajo cooperativo facilita la comunicación. Vivat Academia(123), 1-12.
Van Gogh, "Noche estrellada sobre el Ródano"
https://e-uic.uic.es/mod/resource/view.php?id=499035
Vidal, S (2021) La matemàtica nos facilita la vida, y nos puede hacer pasar ratos entretenidos. Barcelona: Laertes.

No hi ha Avaluació, només es requereix un 75% d’assistència per tenir l'Apte.
Salvador Vidal Raméntol, Doctor en Filosofia i Ciències de l’Educació . Facultat de Pedagogia. UB.Llicenciat en Ciències . Secció Químiques. UB.Màster de Pedagogia UAB.Vicedegà de la Facultat d’Educació UIC ( 2003 - 2021) Professor del Màster de recerca.Professor de Didàctica de la Matemàtica i de Dinàmica de Grups. Facultat de Ciències de l’Educació .  UIC Barcelona. Col·laborador del ICE de UB


 


                                             Salvador Vidal                        


El fet musical: coneixement. comprensió i vivència.

2023-2024
Curs : 1º PND
Semestre: 1º
Àmbit temàtic: Art i Música
Nº d’hores de classe: 8
Nom del professor: Josep Miquel Mindán Seuba
30 gener audició en la UIC
Nom de l’assignatura:
El fet musical: coneixement, comprensió i vivència

Presentació (breu descripció dels continguts i del programa)
 El fet musical és quelcom que engloba molt més que un conjunt de sons ordenats d’una determinada manera. El públic, l‘intèrpret, la partitura, l’època, la situació i una infinitat de factors poden fer capgirar el significat i l’experiència del que acostumem a anomenar “música”.
Seguint aquests tres estadis intentarem conèixer i comprendre el fet musical per tal d’arribar a una vivència més plena i a una escolta activa i amb criteri dels diferents estils i gèneres musicals, les diferents èpoques de la història de la música i l’origen i significat més profund de la música.
La música és un art present a totes les cultures des de l’origen de la humanitat. El món modern occidental ha relegat la música a uns àmbits professionals i elitistes i ha creat divisions entre cultura de primera i de segona. És el moment de reflexionar sobre aquest paradigma.
Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):
1.- Adquirir una escolta activa i crítica davant qualsevol fet musical
2.- Dotar-se de les eines i coneixements per tal de formar-se un criteri estètic propi
3.- Ser conscient de com ens envolta la música també en la vida quotidiana
4.- Fomentar l’hàbit de “consumir” i “produir” música
Continguts:
1.- “Roots and Tools”: Vocabulari, conceptes tècnics i aspectes bàsics per a entendre el llenguatge musical.
2.- Prisma: Diferents punts de vista, teories i escoles estètiques des dels quals observar el fet musical.
3.- Cas pràctic: audicions comentades on poder veure els aspectes dels apartats anteriors.
Metodologia i activitats formatives:
La metodologia està basada en la participació de l’alumne a classe. A partir del marc de treball que presenta el professor el grup classe anirà modelant el desenvolupament de la sessió segons els seus coneixements previs, experiències en altres disciplines i aportacions subjectives.
Cada sessió es dividirà en tres blocs seguint els blocs de continguts anteriorment esmentats: uns coneixements teòrics, una aproximació al fet musical i finalment s’aplicarà a un cas pràctic.
Els casos pràctics seran audicions o projeccions comentades pel professor i per l’alumnat.
Les sessions acabaran amb propostes de treball fora de l’aula per tal d’ampliar el treball de manera voluntària.
Bibliografia, recursos i material didàctic:
Atlas de Música Vol.1 y 2; Michels, Ulrich; Alianza Editorial 1982
Historia de la Música Occidental Vol.1 y 2; Grout, Donald Jay i Palisca, Claude V; Alianza Editorial 1984
Sobre la bellesa musical; Hanslick, Eduard; Accent-19 2010
L’estètica de la música; Polo, Magda; Editorial UOC 2007
Poètica musical; Stravinsky, Igor; Accent Editorial 2008
Camí cap a la Nova música; Webern Anton; Antoni Bosch editor 1982
De Madona al canto gregoriano; Cook, Nicholas; Alianza Editorial 2012
Inteligencia Musical; Pirfano, Iñigo; Plataforma Editorial 2013
El mito del maestro; Lebrecht Norman; Acento Ediciones 1997
Sistemes i criteris d'avaluació:
Es tindrà en compte l’assistència, la participació activa a classe i el treball fora de l’aula.
Josep Miquel Mindán Seuba és diplomat com a mestre d’educació musical a la UAB, ha estudiat direcció coral a l’ESMUC(Escola Superior de Música de Catalunya) i ha cursat un bachellor al Wien Konservatorium Privatuniversität de Viena en direcció d’orquestra. Ha dirigit diverses formacions corals i orquestrals del nostre país i ha treballat en produccions internacionals a Alemanya, Àustria i Itàlia.En l'actualitat és  director musical de la Jove Orquestra Simfònica de l'Anoia i la Simfònica Tekhné, el cor Contrapunto Vocale i la coral Ginesta i és director musical de les produccions de La Traviata i la Flauta Màgica amb amb Òpera popular de Barcelona al Palau de la música catalana.






                                             José Miguel Mindàn                         


Conquestes i colonitzacions de l’edat medieval i de l’edat moderna

Campus de l’Experiència
Curs acadèmic: 2023/2024
Secció  Penedès
Curs: 1º
Semestre: 2º
Àmbit temàtic: Historia
Nº d’hores de classe: 6
Nom del professor:  David Tella Ruiz
Assignatura: Conquestes i colonitzacions de l’edat medieval i de l’edat moderna

Presentació (breu descripció dels continguts i del programa):
El present curs tracta diferents processos de conquesta que van tenir lloc durant l’edat medieval i l’edat moderna, situades tant en l’àmbit europeu com en l’americà, cabdals per comprendre les bases sobre les que se sustenta la construcció històrica dels estats moderns. Al llarg de les sis sessions, s’analitzen els diferents intents de restauració de l’imperi romà (segles V – IX), el creixement de l’Espanya i de la Catalunya medieval, de la mà dels diferents comtats i regnes que constituïen els territoris mencionats (s. VIII – XV), i la posterior conquesta d’Amèrica del segle XVI, sota la direcció d’Hernán Cortés i Francisco Pizarro, entre altres.

Continguts:
-Els englobats en el programa de la matèria.
-Anàlisi dels principals personatges polítics i militars i dels processos que van tenir com conseqüència canvis en les estructures de direcció.
-Evolució i vida a les fronteres.   
Metodologia i activitats formatives:
-Exposicions orals del professor.
-Anàlisi documental.

Bibliografía, recursos i material didàctic:
-Resum bibliogràfic:
Blánquez, J. M. (2003) Trajano. Barcelona. Ed.: Ariel.
Bolòs, J. (2000). Catalunya medieval. Sabadell. Ed.: Pòrtic.
Espino, Antonio (2021). Vencer o morir. Una historia militar de la conquista de México. Madrid. Ed.: Desperta Ferro.
Goldsworthy, A. (2007) El ocaso de occidente. La caída del imperio romano. Madrid. Ed.: La esfera de los libros.
Guichard, P. (2000). De la Expansión Árabe a la Reconquista: Esplendor y Fragilidad de al – Andalus. Granada. Ed.: Fundación el legado andalusí.
Heather, P. (2013). “La restauración de Roma”. Barcelona. Ed.: Planeta.
Mira, Esteban (2018) Francisco Pizarro. Una nueva visión de la conquista de Perú. Barcelona. Ed.: Crítica.
Monsalvo, J. M. (2010) Atlas Histórico de la España Medieval. Madrid. Ed.: Síntesis.
Vinas, R. Vinas, A. Pujol. J.M. El llibre dels fets, versió en català modern. Mallorca. Ed.: Moll.
-Material didàctic entregat a l’aula.
David Tella Ruiz és doctor en Història Moderna, àrea Amèrica, per la Universitat de Barcelona. La seva tesi doctoral tracta de la conquesta i el posterior repartiment de la regió amazònica dels Quijos. També va cursar el màster d’Identitats Europees Medievals, especialitat construcció d’Europa, i al seu treball de màster va analitzar el repartiment de l’Illa de Mallorca després de la conquesta de Jaume I. Tanmateix, les seves línies de recerca estan enfocades a l’organització de les hosts indianes i la comprensió de diverses fonts documentals característiques del s.XVI. Alhora, és president de l’Associació Americanistes de Catalunya i presenta un programa de ràdio titulat Un viatge per Amèrica: història, literatura i art.

 

                                         David Tella                        


La comunicació avui: nous mitjans i noves influències.

Curs acadèmic: 2023-2024
Secció Barcelona: Penedès
Curs: 2º
Semestre: 2ª
Àmbit temàtic: Món actual
Nº d’hores de classe: 6 
Nom del professor: Maria Fitó Carreras
Nom de la asignatura:
La comunicació avui: nous mitjans i noves influències

Presentació
L'arribada de la digitalització ha transformat els mitjans de comunicació tradicionals i la forma en què els consumim. Ara els diaris també s'escolten, podem recuperar programes de ràdio que s'han emès fa mesos, convertir-nos en la nostra pròpia marca a les xarxes socials o crear un programa de ràdio i compartir-lo amb tot el món en una plataforma de podcasting. Tot plegat ho podem fer amb un dispositiu que ens cap a la butxaca: el mòbil.
L'objectiu d'aquesta assignatura és realitzar un recorregut pràctic a través dels mitjans de comunicació per reconèixer els canvis més significatius que han experimentat en l'era de la digitalització i com ens han canviat. També ens endinsarem en els mitjans emergents com les plataformes d'àudio o les xarxes socials i estudiarem fenòmens que giren al voltant dels mateixos com les fake news, la desinformació o la viralització dels continguts. Finalment, descobrirem com les marques ens persuadeixen en aquest nou context comunicatiu.
Competències i resultats de l’aprenentatge:
- Oferir una visió general sobre els actuals mitjans de comunicació tradicionals (premsa, ràdio i televisió) i dels emergents (plataformes d'àudio, vídeo i xarxes socials).
- Proporcionar eines i criteris per enriquir-nos amb els mitjans i la nova forma de consum.
- Analitzar com influeixen en la construcció del nostre pensament crític i els canvis socials que han comportat.
- Aprendre a detectar la publicitat que aparentment no ho és en aquest nou context.
Continguts:
Sessió 1 - Introducció
Els mitjans de comunicació en l'era digital. La transversalitat i els nous dispositius de consum. Els prosumidors.
Sessió 2 - La comunicació escrita i l'audiovisual
Del diari en paper al diari online.
De la televisió i el cinema a les plataformes de vídeo: les pel·lícules i les sèries a casa.
Sessió 3 - La comunicació sonora
De la ràdio de les ones hertzianes a la ràdio a la carta i en streaming.
Sessió 4 - El nou consum d'àudio
Les plataformes d'àudio: Les llistes de reproducció musical i el podcast.
Sessió 5 - Les xarxes socials
La producció i la interacció a les xarxes socials. Pros i contres. Les fake news o la viralització de la informació no contrastada.
Sessió 6 - La publicitat en l'era digital
La integració de la publicitat en els nous escenaris comunicatius. Eines de detecció i rebuig. 

Metodologia i activitats formatives:
L'assignatura consta de 6 sessions d'1 hora cadascuna, que s'estructuren de la següent manera:
- 30 minuts de classe magistral amb la participació activa dels alumnes.
- 30 minuts de classe pràctica conjunta i/o en grups reduïts per posar en pràctica els coneixements adquirits.

Bibliografia, recursos i material didàctic:
LLIBRES
Méndiz, A. (2010). Los valores en la publicidad. Un nuevo planteamiento ético y comercial. Ediciones iCmedia. Disponible en aquest enllaç
Zumeta, G. (2021). La radio: El acompañante silenciado. Kailas Editorial. Disponible a la biblioteca de UIC Barcelona

ARTICLES
Fitó-Carreras, M. (2022, 19 de gener). ¿Matará el podcast a la estrella de la radio? The Conversation Spain
https://theconversation.com/matara-el-podcast-a-la-estrella-de-la-radio-173526
Gallardo-Camacho, J. (2021, 21 de març). ¿Cómo será la televisión del futuro? The Conversation Spain.
https://theconversation.com/como-sera-la-television-del-futuro-156884
Ortigosa, A. Mallavibarrena Martínez de Castro, M. (2019, 3 de abril). Fake news: no me leas que no te creo. The Conversation Spain. https://theconversation.com/fake-news-no-me-leas-que-no-te-creo-114639

Sánchez-Jiménez, V i Rodríguez de Arriba, M.L. (2023, 8 de maig). Adolescentes y redes sociales: pros y contras. The Conversation Spain. https://theconversation.com/adolescentes-y-redes-sociales-pros-y-contras-205160

Suay-Madrid, A. (2021, 4 de abril). La radio, la mejor compañera de las personas mayores durante el confinamiento. The Conversation Spain. https://theconversation.com/la-radio-la-mejor-companera-de-las-personas-mayores-durante-el-confinamiento-157374
Rodríguez-Fernández, L. (2020, 23 de noviembre). ¿Es usted capaz de reconocer claramente un medio de desinformación?. The Conversation Spain. https://theconversation.com/es-usted-capaz-de-reconocer-claramente-un-medio-de-desinformacion-150046

Maria Fitó-Carreras
Professora Associada de Ràdio a la Facultat de Ciències de la Comunicació a la Universitat Internacional de Catalunya. Doctoranda en Comunicació. Llicenciada en Dret per la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). La seva línia de recerca és l'estudi del branded content en el mitjà sonor. Ha publicat diversos articles a The Conversation sobre publicitat sonora i podcasting. Productora i locutora publicitaria especialitzada en mitjans sonors. Col·laboradora en el Grup de Recerca Consolidat (2021 SGR 01243) AINA (Anàlisi de la Identitat Narrativa Audiovisual textual).


                                                 María Fitó                                                  


  Matemàtiques divertides

Curs 2023/2024
Àmbit temàtic: Ciència I Tecnologia
Nom del professor: Dr.Salvador Vidal Raméntol
Nº horas: 4
Nom de la asignatura:
Matemàtiques divertides
Sortides o activitats que se suggereixen:
Treballarem la màgia de les matemàtiques.
Possible visita al museu de la matemàtica de Cornellà del Llobregat.
MMACA - Museu de Matemàtiques de Catalunya

Presentació (breu descripció dels continguts i del programa)
A partir del llibre, “Estrategias para la enseñanza de las matemáticas” Ed.Laertes. presentarem diferents formes atractives de presentar les matemàtiques. Estratègies de motivació i de com conquistar l’atenció i la participació dels alumnes. Millorar l’autoestima és un recurs efectiu per a millorar la comprensió matemàtica. Una actitud positiva cap aquesta matèria millora l’aprenentatge. Amb la matemàtica recreativa, millorem l’actitud.
Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):
Gaudir amb les matemàtiques.
 Desenvolupar el pensament computacional.
Dominar jocs diferents, perquè l’alumne s’ho passi bé amb les matemàtiques.
Analitzar, raonar i comunicar propostes matemàtiques.
Plantejar i resoldre problemes vinculats a la vida quotidiana.
Valorar la relació entre les matemàtiques i les ciències com un dels pilars del pensament científic.
Conèixer els elements bàsics de la història de les matemàtiques,.
Analitzar, raonar i comunicar propostes matemàtiques.
Plantejar i resoldre problemes vinculats amb la vida quotidiana amb esperit emprenedor.
 Integrar les tecnologies de l'informació i la comunicació a les activitats d’ensenyament-aprenentatge.
Continguts:
1. Origen de les matemàtiques
2. Utilització del llenguatge matemàtic
3. Estratègies per a l'ensenyament de les matemàtiques
4. Instruments matemàtics
5. Activitats singulars
6. Jocs Matemàtics
Metodologia i activitats formatives:
Metodologia activa.
Treball en grup.
Presentació de jocs matemàtics.
Reptes.
Aprenentatge cooperatiu
Bibliografia, recursos i material didàctic:
Vidal, S. (2010). Dibudoku. En S. De la Torre, & M. A. Pujol, Creatividad e innovación. Enseñar e investigar con otra conciencia (págs. 201-210). Madrid: Editorial Universitas, S.A.
Vidal, S. (2010). Didàctica de les matemàtiques a secundària. En A. Mora, La situació de les matemàtiques a la secundària catalana. Anàlisis de l'estat de l'ensenyament i l'aprenentatge (págs. 43-58). Barcelona: Furtwagen Editores.
Vidal, S. (2010). Talens dag, att skapa lust för matemtiklärande. (G. universitet, Ed.) Nämnaren, Tidskrift för matematikundervisning, 173(1), 43-46
Vidal, S. (2011). La situació de la didàctica de les matemàtiques a la secundària catalana. Analísi de l'estat de l'ensenyament i l'aprenentatge. Temps d'Educació(41), 185-199.
Vidal, S. (2013). El día del número, motivación de la matemática. Saarbrücken: Publicia.
Vidal, S., & Balaguer, C. (2013). La comunicación de los problemas de matemáticas en la didàctica de los Grados de Educación en la UIC. (UCM, Ed.) Estudios sobre el Mensaje Periodístico(19), 531-541.
Vidal, S (2021) La matemática nos facilita la vida" Ed. Laertes

Salvador Vidal Raméntol,
Doctor en Filosofia i Ciències de l’Educació . Facultat de Pedagogia. UB. Llicenciat en Ciències . Secció Químiques. UB.Màster de Pedagogia UAB.Vicedegà de la Facultat d’Educació UIC ( 2003 - 2021)Professor del Màster de recerca.Professor de Didàctica de la Matemàtica i de Dinàmica de Grups. Facultat de Ciències de l’Educació .  UIC.Barcelona. Col·laborador del ICE de UB

 

                                                  Salvador Vidal                         


Psicologia Positiva


Curs 2023/2024

Semestre: 1er Penedès, 2º sem

Àmbit temàtic: Psicologia

Nº d’hores de classe: 4

Nom de les professores: 

María Gámiz Sanfeliu y Claudia Rossy

Nom de l’assignatura: 

Psicologia Positiva 


Presentació (breu descripció dels continguts i del programa)

Sota el paraigües integrador de la Psicologia Positiva l’assignatura vol  donar a conèixer quins són aquells estats i característiques humanes que es relacionen amb el benestar, l'equilibri, la felicitat i, en definitiva, el creixement personal dels individus, com funcionen i com es poden desenvolupar i potenciar.

Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius): 

Entendre el caràcter relacional de l'ésser humà, en els aspectes intra i interpersonal

Continguts: 

Breu introducció a la Psicologia positiva, Pensar i sentir positivament, Gestió de les emocions, El perdó com a fortalesa del caràcter.

Metodologia i activitats formatives: 

La metodologia seguida es basa en el pensament reflexiu, la pràctica i la participació. Es combinaran píndoles teòriques amb debats i exercicis pràctics. 

Bibliografia, recursos i material didàctic

Hervás, G. (2009). Psicología positiva: Una introducción.

Seligman, M. (2006). La auténtica felicidad. Barcelona: Ediciones BSA. 

Lyubomirsky, S. La ciencia de la felicidad: un método probado para conseguir el bienestar. Barcelona: Urano

Pallarés Molins, E. (2026). El perdón como fortaleza humana. Ediciones mensajero.


María Gámiz, Psicóloga especialista en Psicología positiva.  Directora del grado en Psicología de UIC Barcelona y profesora del departamento de Ciencias básicas de la Facultad de Medicina y Ciencias de la Salud Su interés científico gira en torno a la influencia de las fortalezas del carácter en la salud de la persona. De forma concreta se ha centrado en el estudio del perdón como conducta prosocial y en el desarrollo de herramientas de intervención, a través del modelado, que faciliten su crecimiento en cualquier ámbito de las relaciones interpersonales.


Claudia Rossy: Psicóloga general sanitaria en la clínica Support UIC. Estudiante de doctorado en UIC Barcelona. Profesora en el grado de Psicología de UIC Barcelona y profesora del departamento de Ciencias Básicas de la Facultad de Medicina y Ciencias de la Salud. Su recorrido científico se ha focalizado en aspectos psico-espirituales del ser humano (perdón, trascendencia, sentido de vida, duelo, transformación…) y su experiencia asistencial en salud y gestión emocional, con un abordaje integrador y humanista, en población infanto-juvenil.






                                              Maria Gamiz                                                   


Història del Penedès i el seu entorn.

Curs 2023/2024
Semestre: 1er Penedès, 2º sem
Àmbit temàtic: Història
Nº d’hores de classe: 5
Nom de les professores:
Alfred Subirana Beltrán
Nom de l’assignatura:
Història del Penedès
 
Presentació (breu descripció dels continguts i del programa)
En un món tan gran com el nostre i on la globalització sembla abraçar-ho tot no podem deixar aparcada la història de les nostres arrels.
L’objectiu d’aquestes sessions es fer una petita repassada a la història del Penedès des dels seus orígens prehistòrics i les primeres poblacions ibèriques fins a l’actualitat. Fent especial referència a aquells fets que han marcat amb més profunditat la història d’aquesta terra.

Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):
Aprofundir en els principals fets històrics marcats en el temari.
Treballar-los a partir de fonts històriques de l’època, que ens permetin situar-nos en aquella època.
Treballar recursos visuals (quadres, mapes, documentals...), que ens ajudin a comprendre, però també a valorar la part interpretativa que la reflexió històrica sempre implica.
Poder debatre en grups de treball les diverses percepcions que es poden tenir els mateixos fets històrics.
Descobrir que els fets històrics dels nostres dies no són fruit de l’atzar, si no una fusió de la llibertat humana i les conseqüències dels fets que han marcat la nostra història.

Continguts:
De les primeres civilitzacions a l’arribada de les primeres civilitzacions mercantils (grecs i fenicis).
La petjada de Roma.
L'Edat Mitjana: territori de frontera.
L'Edat Moderna: De la inestabilitat al desenvolupament del segle XVIII.
El gran creixement del segle XIX.
Del segle XX als nostres dies.

Metodologia i activitats formatives:
L’assignatura combinarà les sessions teòriques amb estones de treball en grup dirigides a l’anàlisi de fonts primàries i secundàries.
 
Bibliografia, recursos i material didàctic:
 GUIDI-SÁNCHEZ, SOSÉ-JAVIER: Domus ruralis penetense. Estrategias y formas de hábitat entre Barcelona y Tarragona en el tránsito de la Antigüedad tardía a la Alta Edad Media
MCCRANK, LAWRENCE: La Restauración eclesiástica y reconquista en la Cataluña del siglo XI: Ramón Berenguer y la sede de Tarragona.
MARTÍNEZ RUIZ, ENRIQUE: Las defensas de las costas mediterráneas
MORENO CLAVERÍAS, BELÉN: Les dones a les economies domèstiques preindustrials: treball, terra, dot i escreix a l’Alt Penedès del segle XVIII
MORENO CLAVERÍAS, BELÉN: La "rabassa morta", sus actores y la defensa del carácter enfitéutico, 1740-1850
ARDIT, MANUEL: La historia rural de la España Oriental durante la Edad Moderna: Un estado de la cuestión


CODORNIU MIRET, GUILLEM: La Guerra del Francès i el seu pas pel Penedès
ARNABAT I MATA, RAMON: Treball i capital a la indústria del Penedès
COLOMÉ FERRER, JOSEP: Formas tradicionales de protesta en las zonas vitícolas catalanas durante la segunda mitad del siglo XIX
PLANAS, JORDI: La Unión de Rabassaires y las respuestas de los viticultores catalanes frente a la crisis vinícola de comienzos del siglo XX





                                                      Alfred Subirana


Artistes catalans, avui.

Curs acadèmic: 2023-24
Secció: Penedès
Curs: 2er
Semestre:1er
Àmbit temàtic: Història / Art
Nº d’ hores de classe: 8 + 1h Casa Ametller= 9 h
Nom del professor: Anna Pou Van Den Bossche
Campus de l’Experiència
Nom de l’assignatura:
Artistes catalans contemporanis
Nº de sortides o activitats:
Espai Subirachs, Fundació Miró, Museu del disseny

Presentació (breu descripció dels continguts i del programa:
Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.

Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):
Conèixer l’art, el disseny i l’arquitectura contemporanis a Catalunya a través dels seus principals representants. Apropar l’art públic i l’urbanisme de Barcelona als estudiants.

Continguts:
Antoni Tàpies, Joan Brossa i el Dau al Set
El Grup R: l’arquitectura de Bohigas i Coderch. El “model Barcelona” i l’urbanisme dels Jocs Olímpics
La Gauche Divine: una revolució cultural a la Barcelona de la postguerra
El disseny industrial a Catalunya (1950- 2020)
Josep Maria Subirachs. La façana de La Passió a la Sagrada Familia.
Jaume Plensa: l’art com a meditació
Miquel Barceló: l’artista que retorna a la cova

Metodologia i activitats formatives:
Les classes s’acompanyaran de la projecció d’un PPT i de documentació audiovisual. Poden anar acompanyades de visites a peu per la ciutat per a veure el patrimoni, l’urbanisme i l’art públic.

Bibliografía, recursos i material didàctic:
Pou, Anna Dalí cibernètic It Brings Art, 2023
Gilot , Françoise Mi vida con Picasso. Akal 1999
Subirachs Burgaya, Judit. Subirachs a Catalunya. Obra en espais públics. Barcelona: Mediterrània, 2006
Giralt-Miracle, Daniel. Subirachs. Madrid: Servicio de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia, 1973
Jaume Plensa. Catàleg de l'exposició. MACBA, 2019
Tàpies, Antoni. Memòria personal. Madrid: Iberlibro,1988.
Bohigas Oriol. Reconstrucció de Barcelona. Barcelona edicions 62. 1985
El quadern de fang (documental sobre Miquel Barceló d’Isaki Lacuesta) 2009. CCMA
Anna Pou es professora a l’Escola Massana a Grau de Disseny i Postgrau d’Arts Aplicades, impartint Teoria del Disseny, Filosofia de l’Art i Història de les Arts Aplicades. Destaquen els cursos de Formació de Professorat en el col·legi de Doctors i Llicenciats en Filosofia i lletres de Catalunya, a la Universitat de Girona i a l’Escola Rosa Sensat. També els cursos impartits a institucions com: Fundació Clos, Amics dels Museus de Catalunya, ESHAB (Escola d’Història de l’Art de Barcelona),  Juliols  de la UB i Aula de la Gent Gran (UB). Destaquem els cursos de formació pels Guies Oficials de Catalunya que realitza regularment a través de diversos centres (Casa Amatller, AGUICAT, BGB) . El 2019 fundà ARTPERATOTHOM, una plataforma de divulgació artística i cursos on -line. Participa també en màsters internacionals com Knowledge,Art and Interiority, dirigit per Teresa Forcades, o The Lifestyle Institute. Té una consolidada experiència professional en el món de la divulgació i l’actualitat en l’àmbit de l’art. Ha presentat la secció d’art al programa ÀRTIC (betevé) des del 2014 fins el seu tancament el 2022. Publica regularment a la revista digital Temps de les Arts.En el camp dels serveis educatius i de la gestió cultural destaca la fundació d’Àgora Serveis Culturals S.L l’any 2000 juntament amb Mariona Romaguera, empresa que dissenya i realitza les visites i tallers de centres com el CaixaForum, La Pedrera, Museu Picasso, Fundació Tàpies, Fundació Vila Casas o Sagrada Família entre d’altres. Ha publicat monogràfics sobre artistes catalans i universals per diaris com El Mundo, La Vanguardia, Ara o El País, així com també s’ha fet càrrec de la redacció d’una sèrie dedicada a Museus del Món per Planeta Agostini. Des de l’any 2019 és assessora artística del Centre d’Arts Digitals IDEAL, sent la curadora de les experiències immersives Monet, Barcelona memòria fotogràfica, i Dalí cibernètic amb la col.laboració de la. També ha comissariat exposicions com Joan Puig, l’art de col.leccionar a la capella del Carme a Palamós (2020) i al Museu del Suro de Catalunya (2023), entre d’altres. El mes de maig de 2023 va obrir el Museu Digital Casa Amatller del que ha fet la curadoria.

                                             Anna Pou