Guies docents: Modul introductori curs 2023-24
Aprendre a aprendre
Aprendre
a Aprendre: Eines per una Nova Etapa (13344)
(2020-2021) Data modificació:
25/05/2021 18:32:25
CA ES EN | Veure guía docent | Importar guia docent | Actualizar data revisió
Tipus de modalitat Este desplegable decidirá qué tipo de metodología y evaluación saldrá en la web
- Presentació
L'objectiu principal d'aquest mòdul introductori és donar a conèixer les diferents possibilitats que oferim en el pròxim grau senior i treballarem dos aspectes fonamentals que la neurociència ens diu que són essencials en l'aprenentatge: Afectivitat i productivitat. S'ha demostrat que amb una bona afectivitat i bona relació entre companys es millora la productivitat. Per aquest motiu les cinc primeres sessions d'aquest mòdul les dedicarem a fomentar l'afectivitat mitjançant diferents Dinàmiques de Grup.
Volem fer una cosa diferent, innovador, un repte, Innovació disruptiva.
El concepte d’innovació disruptiva va ser introduït al 1997 per Clayton Christensen (professor de Harvard Business School wwww.claytonchristensen.com) . i es refereix a la construcció d’una educació diferent, trenca amb les metodologies i les modalitats de transmissió del coneixement i obre noves alternatives a l’aprenentatge. L’idea és sorprendre a l’estudiant i agafar un camí diferent que ningú s’espera, creativitat.
- Requisits previs
No es demana cap requisit previ.
- Objectius
Fomentar les competències bàsiques d'autonomia personal i l'aprendre a aprendre.
Aprendre a treballar en grup de manera col·laborativa a través d'un aprenentatge cooperatiu entre iguals.
Relacionar la temàtica del curs amb les motivacions acadèmiques i les inquietuds professionals i projectes personals.
Reconèixer i utilitzar correctament les eines bàsiques del treball intel·lectual universitari.
Aprendre a aprofundir, desenvolupar i transferir a altres, aspectes de la cultura que siguin d'interès personal.
Aprendre a treballar sobre informació àmplia i complexa, gestionant els processos de documentació científica i de síntesi de la informació més rellevant per a cada situació.
Promocionar la comunicació oral per entrenar habilitats comunicatives i la capacitat d'expressar-se de forma senzilla i clara.
Promocionar la comunicació audiovisual per diversificar els materials de presentació de la informació tractada de forma atractiva i adequada segons cada situació.
Fomentar la creativitat i el caràcter innovador en el moment de plantejar solucions davant els reptes acadèmics.
Treballar amb esperit crític, reflexionant a través de la meta cognició i analitzant els propis processos d'aprenentatge i mètodes de col·laboració aplicats.
Facilitar contextos de discussió grupal i debats per a la reflexió entorn la temàtica del curs.
- Competències
C 1. Conèixer les característiques dels estudiants, així com les característiques dels seus contextos motivacionals i socials.
C 2. Dominar els coneixements necessaris per comprendre el desenvolupament de la personalitat.
C 3. Conèixer les propostes actuals basades en l'aprenentatge de competències.
C 4. Responsabilitat interpersonal: ser conscient de la seva actuació personal i de la seva influència en l'entorn. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos grupals i la comunicació per aconseguir una bona col·laboració en el seu entorn.
C 5. Col·laboració amb els companys d'aula: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per a realitzar una aportació professional al clima afectiu de l'aula, així com a les relacions personals, i per tal d'aconseguir un bon ambient universitari.
C 6. Integrar les tecnologies de l’informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament i d'aprenentatge.
C 7. Conèixer els elements que conformen el pensament sistèmic, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
C 8. Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
- Resultats d'aprenentatge
- L’estudiant passa a ser protagonista de l’aprenentatge.
- Volem que en el camí de l'aprenentatge experimentessin diferents emocions i descobrir que la vida està plena d'oportunitats.
- Experimentar que el millor aprenentatge es produeix en companyia..
- Les metodologies utilitzades fomenten la participació activa dels estudiants.
- Presentar iniciatives que potenciïn l’emprenedoria dels alumnes.
- Continguts
Dinàmiques de grup: Descobrir, confiar, col·laborar i estructura de grup.
Mitjans de comunicació, Visual, Auditiu i cinestèsic.
Tècniques de motivació.
Com gestionar els conflictes?
El treball intel·lectual.
Els processos d'investigació.
La transmissió del coneixement.
- Metodologia i activitats formatives (totalment presencial)
Eminentment activa. A partir de la reflexió personal de la nostra formació inicial, desenvoluparem diferents metodologies actives: Dinàmiques de Grup, ABP, (Aprenentatge Basat en Problemes) AOP, (Aprenentatge Basat en Projectes) ApS, (Aprenentatge Servei), Tècnica del cas…, que han donat molt bons resultats en l'experiència del dia a dia a l'aula, i compartirem la posada en pràctica en diferents contextos i matèries.
· Metodologia i activitats formatives (Modalitat semipresencial - blended)
· Metodologia i activitats formatives (Modalitat totalment online)
- Bibliografia i recursos
Es facilitarà un dossier per poder seguir l'assignatura
Vidal, S. (2009). Estrategias para la enseñanza de las matemáticas en secundaria. Barcelona: Laertes.
Vidal , S. (2011). Good Morning, numbers day. (T. A. Inc, Ed.) Australian Primary Mathematics classroom, 16(3), 25-28.
Vidal, S. (2013). El dia del número, motivación de la matemática. Saarbrücken: Publicia.
Vidal, S., & Balaguer, C. (2013). La comunicación de los problemes de matemáticas en la didàctica de los Grados de Educación en la UIC. (UCM, Ed.) Estudios sobre el Mensaje Periodistico(19), 531-541.
Vidal, S., & Fuertes, M. (2013). La dinàmica de grupos para el trabajo cooperativo facilita la comunicación. Vivat Academia(123), 1-12.
Van Gogh, "Noche estrellada sobre el Ródano"
https://e-uic.uic.es/mod/resource/view.php?id=499035
- Sistemes i criteris d'avaluació (totalment presencial)
No hi ha Avaluació, només es requereix un 80% d'assitència per tenir l'Apte.
· Sistemes i criteris d'avaluació (Modalitat semipresencial - blended)
· Sistemes i criteris d'avaluació (Modalitat totalment online)
- Atenció
Abans i després de les classes.
Per mail, en qualsevol moment.
- Material didàctic
CA ES EN | Veure guía docent | Importar guia docent | Actualizar data revisió
Tipus de modalitat Este desplegable decidirá qué tipo de metodología y evaluación saldrá en la web
- Presentació
L'objectiu principal d'aquest mòdul introductori és donar a conèixer les diferents possibilitats que oferim en el pròxim grau senior i treballarem dos aspectes fonamentals que la neurociència ens diu que són essencials en l'aprenentatge: Afectivitat i productivitat. S'ha demostrat que amb una bona afectivitat i bona relació entre companys es millora la productivitat. Per aquest motiu les cinc primeres sessions d'aquest mòdul les dedicarem a fomentar l'afectivitat mitjançant diferents Dinàmiques de Grup.
Volem fer una cosa diferent, innovador, un repte, Innovació disruptiva.
El concepte d’innovació disruptiva va ser introduït al 1997 per Clayton Christensen (professor de Harvard Business School wwww.claytonchristensen.com) . i es refereix a la construcció d’una educació diferent, trenca amb les metodologies i les modalitats de transmissió del coneixement i obre noves alternatives a l’aprenentatge. L’idea és sorprendre a l’estudiant i agafar un camí diferent que ningú s’espera, creativitat.
- Requisits previs
No es demana cap requisit previ.
- Objectius
Fomentar les competències bàsiques d'autonomia personal i l'aprendre a aprendre.
Aprendre a treballar en grup de manera col·laborativa a través d'un aprenentatge cooperatiu entre iguals.
Relacionar la temàtica del curs amb les motivacions acadèmiques i les inquietuds professionals i projectes personals.
Reconèixer i utilitzar correctament les eines bàsiques del treball intel·lectual universitari.
Aprendre a aprofundir, desenvolupar i transferir a altres, aspectes de la cultura que siguin d'interès personal.
Aprendre a treballar sobre informació àmplia i complexa, gestionant els processos de documentació científica i de síntesi de la informació més rellevant per a cada situació.
Promocionar la comunicació oral per entrenar habilitats comunicatives i la capacitat d'expressar-se de forma senzilla i clara.
Promocionar la comunicació audiovisual per diversificar els materials de presentació de la informació tractada de forma atractiva i adequada segons cada situació.
Fomentar la creativitat i el caràcter innovador en el moment de plantejar solucions davant els reptes acadèmics.
Treballar amb esperit crític, reflexionant a través de la meta cognició i analitzant els propis processos d'aprenentatge i mètodes de col·laboració aplicats.
Facilitar contextos de discussió grupal i debats per a la reflexió entorn la temàtica del curs.
- Competències
C 1. Conèixer les característiques dels estudiants, així com les característiques dels seus contextos motivacionals i socials.
C 2. Dominar els coneixements necessaris per comprendre el desenvolupament de la personalitat.
C 3. Conèixer les propostes actuals basades en l'aprenentatge de competències.
C 4. Responsabilitat interpersonal: ser conscient de la seva actuació personal i de la seva influència en l'entorn. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos grupals i la comunicació per aconseguir una bona col·laboració en el seu entorn.
C 5. Col·laboració amb els companys d'aula: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per a realitzar una aportació professional al clima afectiu de l'aula, així com a les relacions personals, i per tal d'aconseguir un bon ambient universitari.
C 6. Integrar les tecnologies de l’informació i la comunicació en les activitats d'ensenyament i d'aprenentatge.
C 7. Conèixer els elements que conformen el pensament sistèmic, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
C 8. Conèixer els elements que conformen el pensament crític, els diferents nivells de domini, i desenvolupar aquesta competència al màxim.
- Resultats d'aprenentatge
- L’estudiant passa a ser protagonista de l’aprenentatge.
- Volem que en el camí de l'aprenentatge experimentessin diferents emocions i descobrir que la vida està plena d'oportunitats.
- Experimentar que el millor aprenentatge es produeix en companyia..
- Les metodologies utilitzades fomenten la participació activa dels estudiants.
- Presentar iniciatives que potenciïn l’emprenedoria dels alumnes.
- Continguts
Dinàmiques de grup: Descobrir, confiar, col·laborar i estructura de grup.
Mitjans de comunicació, Visual, Auditiu i cinestèsic.
Tècniques de motivació.
Com gestionar els conflictes?
El treball intel·lectual.
Els processos d'investigació.
La transmissió del coneixement.
- Metodologia i activitats formatives (totalment presencial)
Eminentment activa. A partir de la reflexió personal de la nostra formació inicial, desenvoluparem diferents metodologies actives: Dinàmiques de Grup, ABP, (Aprenentatge Basat en Problemes) AOP, (Aprenentatge Basat en Projectes) ApS, (Aprenentatge Servei), Tècnica del cas…, que han donat molt bons resultats en l'experiència del dia a dia a l'aula, i compartirem la posada en pràctica en diferents contextos i matèries.
· Metodologia i activitats formatives (Modalitat semipresencial - blended)
· Metodologia i activitats formatives (Modalitat totalment online)
- Bibliografia i recursos
Es facilitarà un dossier per poder seguir l'assignatura
Vidal, S. (2009). Estrategias para la enseñanza de las matemáticas en secundaria. Barcelona: Laertes.
Vidal , S. (2011). Good Morning, numbers day. (T. A. Inc, Ed.) Australian Primary Mathematics classroom, 16(3), 25-28.
Vidal, S. (2013). El dia del número, motivación de la matemática. Saarbrücken: Publicia.
Vidal, S., & Balaguer, C. (2013). La comunicación de los problemes de matemáticas en la didàctica de los Grados de Educación en la UIC. (UCM, Ed.) Estudios sobre el Mensaje Periodistico(19), 531-541.
Vidal, S., & Fuertes, M. (2013). La dinàmica de grupos para el trabajo cooperativo facilita la comunicación. Vivat Academia(123), 1-12.
Van Gogh, "Noche estrellada sobre el Ródano"
https://e-uic.uic.es/mod/resource/view.php?id=499035
- Sistemes i criteris d'avaluació (totalment presencial)
No hi ha Avaluació, només es requereix un 80% d'assitència per tenir l'Apte.
· Sistemes i criteris d'avaluació (Modalitat semipresencial - blended)
· Sistemes i criteris d'avaluació (Modalitat totalment online)
- Atenció
Abans i després de les classes.
Per mail, en qualsevol moment.
- Material didàctic