Guies docents: Calonge i St. Antoni curs 2023-2024

Aprendre a Apendre i Matemàtiques divertides


Campus de l’Experiència

2023-2024

Secció: Calonge

Semestre: 1º

Àmbit temàtic: Ciencia

Nº d’hores de classe: 7/8

Nom del professor: Salvador Vidal

Nom de l’assignatura:

Aprendre a Aprendre: Eines per una Nova Etapa.

Presentació

L'objectiu principal d'aquest mòdul introductori és donar a conèixer les diferents possibilitats que oferim en el pròxim grau sènior i treballarem dos aspectes fonamentals que la neurociència ens diu que són essencials en l'aprenentatge: Afectivitat i productivitat. S'ha demostrat que amb una bona afectivitat i bona relació entre companys es millora la productivitat. Per aquest motiu les primeres sessions d'aquest mòdul les dedicarem a fomentar l'afectivitat mitjançant diferents Dinàmiques de Grup.

Volem fer una cosa diferent, innovador, un repte, Innovació disruptiva.

El concepte d’innovació disruptiva va ser introduït al 1997 per Clayton Christensen (professor de Harvard Business School  wwww.claytonchristensen.com) . i es refereix a la construcció d’una educació diferent, trenca amb les metodologies i les modalitats de transmissió del coneixement  i obre noves alternatives a l’aprenentatge. L’idea és sorprendre a l’estudiant i agafar un camí diferent que ningú s’espera, creativitat.

Objectius

    Fomentar les competències bàsiques d'autonomia personal i l'aprendre a aprendre.

    Aprendre a treballar en grup de manera col·laborativa a través d'un aprenentatge cooperatiu entre iguals.

    Reconèixer i utilitzar correctament les eines bàsiques del treball intel·lectual universitari.

    Aprendre a aprofundir, desenvolupar i transferir a altres, aspectes de la cultura que siguin d'interès personal.

    Promocionar la comunicació oral per entrenar habilitats comunicatives i la capacitat d'expressar-se de forma senzilla i clara.

    Fomentar la creativitat i el caràcter innovador en el moment de plantejar solucions davant els reptes acadèmics.

    Treballar amb esperit crític, reflexionant a través de la meta cognició i analitzant els propis processos d'aprenentatge i mètodes de col·laboració aplicats.

    Facilitar contextos de discussió grupal i debats per a la reflexió entorn la temàtica del curs.

Competències

    C 1. Conèixer les característiques dels estudiants, així com els seus contextos motivacionals i socials.

    C 2. Dominar els coneixements necessaris per comprendre el desenvolupament de la personalitat.

    C 3. Conèixer les propostes actuals basades en l'aprenentatge de competències.

    C 4. Responsabilitat interpersonal: ser conscient de la seva actuació personal i de la seva influència en l'entorn. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos grupals i la comunicació per aconseguir una bona col·laboració en el seu entorn.

    C 5. Col·laboració amb els companys d'aula: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per a realitzar una aportació professional al clima afectiu de l'aula, així com a les relacions personals, i per tal d'aconseguir un bon ambient universitari.

Resultats d'aprenentatge

-   L’estudiant  passa a ser protagonista de l’aprenentatge.

-  Volem que en el camí de l'aprenentatge  experimentessin diferents emocions i descobrir que la vida està plena d'oportunitats.

-  Experimentar que el millor aprenentatge es produeix en companyia..

-  Les metodologies utilitzades fomenten la participació activa dels estudiants.

-  Presentar iniciatives que potenciïn l’emprenedoria dels alumnes.

 Continguts

    Dinàmiques de grup: Descobrir, confiar, col·laborar i estructura de grup.

    Mitjans de comunicació, Visual, Auditiu i Cinestèsic.

    Tècniques de motivació.

    El treball intel·lectual.

    Els processos d'investigació.

    La transmissió del coneixement.

Metodologia i activitats formatives

Eminentment activa. A partir de la reflexió personal de la nostra formació inicial, desenvoluparem  metodologies actives: Dinàmiques de Grup,

Bibliografia i recursos

Es facilitarà un dossier per poder seguir l'assignatura

Vidal, S. (2009). Estrategias para la enseñanza de las matemáticas en secundaria. Barcelona: Laertes.

Vidal , S. (2011). Good Morning, numbers day. (T. A. Inc, Ed.) Australian Primary Mathematics classroom, 16(3), 25-28.

Vidal, S. (2013). El dia del número, motivación de la matemática. Saarbrücken: Publicia.

Vidal, S., & Balaguer, C. (2013). La comunicación de los problemes de matemáticas en la didàctica de los Grados de Educación en la UIC. (UCM, Ed.) Estudios sobre el Mensaje Periodistico(19), 531-541.

Vidal, S., & Fuertes, M. (2013). La dinàmica de grupos para el trabajo cooperativo facilita la comunicación. Vivat Academia(123), 1-12.

Van Gogh, "Noche estrellada sobre el Ródano"

https://e-uic.uic.es/mod/resource/view.php?id=499035

Vidal, S (2021) La matemàtica nos facilita la vida, y nos puede hacer pasar ratos entretenidos. Barcelona: Laertes.

No hi ha Avaluació, només es requereix un 75% d’assistència per tenir l'Apte.





Curs acadèmic: 2022-2023
Secció:Calonge
Semestre: 2er
Àmbit temàtic: Ciència
Nº d’hores de classe: 7
Nom del professor: Salvador Vidal Ramentol
Nom de l’assignatura:
Matemáticas divertides

Sortides o activitats que se suggereixen:
Treballarem la màgia de les matemàtiques.
Possible visita al museu de la matemàtica de Cornellà del Llobregat.
MMACA - Museu de Matemàtiques de Catalunya

Presentació (breu descripció dels continguts i del programa)
A partir del llibre, “Estrategias para la enseñanza de las matemáticas” Ed.Laertes. presentarem diferents formes atractives de presentar les matemàtiques. Estratègies de motivació i de com conquistar l’atenció i la participació dels alumnes. Millorar l’autoestima és un recurs efectiu per a millorar la comprensió matemàtica. Una actitud positiva cap aquesta matèria millora l’aprenentatge. Amb la matemàtica recreativa, millorem l’actitud.
Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):
Gaudir amb les matemàtiques.
 Desenvolupar el pensament computacional.
Dominar jocs diferents, perquè l’alumne s’ho passi bé amb les matemàtiques.
Analitzar, raonar i comunicar propostes matemàtiques.
Plantejar i resoldre problemes vinculats a la vida quotidiana.
Valorar la relació entre les matemàtiques i les ciències com un dels pilars del pensament científic.
Conèixer els elements bàsics de la història de les matemàtiques,.
Analitzar, raonar i comunicar propostes matemàtiques.
Plantejar i resoldre problemes vinculats amb la vida quotidiana amb esperit emprenedor.
 Integrar les tecnologies de l'informació i la comunicació a les activitats d’ensenyament-aprenentatge.


Continguts:
1. Origen de les matemàtiques
2. Utilització del llenguatge matemàtic
3. Estratègies per a l'ensenyament de les matemàtiques
4. Instruments matemàtics
5. Activitats singulars
6. Jocs Matemàtics
Metodologia i activitats formatives:
Metodologia activa.
Treball en grup.
Presentació de jocs matemàtics.
Reptes.
Aprenentatge cooperatiu
Bibliografia, recursos i material didàctic:
Vidal, S. (2010). Dibudoku. En S. De la Torre, & M. A. Pujol, Creatividad e innovación. Enseñar e investigar con otra conciencia (págs. 201-210). Madrid: Editorial Universitas, S.A.
Vidal, S. (2010). Didàctica de les matemàtiques a secundària. En A. Mora, La situació de les matemàtiques a la secundària catalana. Anàlisis de l'estat de l'ensenyament i l'aprenentatge (págs. 43-58). Barcelona: Furtwagen Editores.
Vidal, S. (2010). Talens dag, att skapa lust för matemtiklärande. (G. universitet, Ed.) Nämnaren, Tidskrift för matematikundervisning, 173(1), 43-46
Vidal, S. (2011). La situació de la didàctica de les matemàtiques a la secundària catalana. Analísi de l'estat de l'ensenyament i l'aprenentatge. Temps d'Educació(41), 185-199.
Vidal, S. (2013). El día del número, motivación de la matemática. Saarbrücken: Publicia.
Vidal, S., & Balaguer, C. (2013). La comunicación de los problemas de matemáticas en la didàctica de los Grados de Educación en la UIC. (UCM, Ed.) Estudios sobre el Mensaje Periodístico(19), 531-541.
Vidal, S (2021) La matemática nos facilita la vida" Ed. Laertes








                        


Història de Catalunya


Curs acadèmic: 2023-2024.

 Secció Calonge

Semestre 1r

Àmbit temàtic: Història

Nº d’hores de classe: 4  

Sortides o activitats que se suggereixen:

Visita guiada al Museu Nacional de Catalunya (a la part de l’art romànic o a la de l’art gòtic)

Nom del professor: Jaume Vilaginés Segura

Nom de l’assignatura:

Història de Catalunya. Edat Mitjana

Presentació (breu descripció dels continguts i del programa)

El curs abasta un període decisiu en la història de Catalunya, que inclou la creació de l’àmbit territorial català i la configuració de l’entitat nacional. L’àmbit cronològic inclou set segles de l’època medieval, des del període de domini carolingi fins a la solució dels conflictes desencadenats en el segle XV. En aquest període de temps analitzarem la creació d’una entitat política independent, la formació d’una organització política i social feudal, la unió política amb Aragó, el creixement i l’expansió política i econòmica d’aquesta societat, a Occitània i a la Mediterrània i les crisis demogràfica, dinàstica i política dels segles XIV i XV, especialment les guerres civil i socials del segle XV.

Programa:

    Els orígens: domini carolingi i primers comtes (segles IX-X)

    El Principat de Barcelona (segle XI)

    Formació de la Corona d’Aragó i expansió occitana (segle XII)

    El temps de la gran expansió territorial i marítima (segle XIII)

    Entre la plenitud i la decadència (segle XIV)

    Crisis i guerra en la tardor medieval (segle XV)


Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):

    Conèixer la història de Catalunya en els segles decisius de l’ Edat Mitjana

    Conèixer els moment determinants de la creació de l’entitat territorial i nacional de Catalunya

    Entendre la història com un instrument per comprendre el present

    Entendre la història com una parcel.la del coneixement humà en contínua evolució

    Conèixer les diferents fonts de la història: fonts narratives i documentals, arqueologia, art, numismàtica, toponímia, cartografia històrica,...

    Comprendre el passat com una obra de totes les persones, que actuen de forma col.lectiva i individual

Continguts:

    Els englobats en el Programa de la Matèria.

    Els continguts abastaran una perspectiva global i integradora del coneixement del passat: els grups socials, el paper de la dona, l’evolució política i de les formes polítiques, les activitats productives, els hàbits alimentaris, el poblament i l’hàbitat, el paisatge, l’art i la cultura.


Metodologia i activitats formatives:

    Exposicions orals del professor

    Anàlisi de textos documentals i d’altres instruments d’anàlisi històrica: mapes, restes arqueològiques, objectes artístics,...

    Visita guiada al Museu Nacional d’Art de Catalunya (romànic i gòtic).



Bibliografia, recursos i material didàctic:

    Presentacions audiovisuals

    Recull de textos escollits

    Bibliografia recomenada: Josep M. Salrach, El procés de feudalització. Segles III-XII, Barcelona (Edicions 62), 1987. Josep Fontana, La formació d’una identitat. Una història de Catalunya, Vic (Eumo Editorial), 2014. Jesús Mestre (dir.), Diccionari d’història de Catalunya, Barcelona (Edicions 62), 1992. Jesús Mestre i Víctor Hurtado, Atles d’història de Catalunya, Barcelona (Edicions 62), 1995. Mercè Aventín i Josep M. Salrach, Història medieval de Catalunya, Barcelona (Pòrtic), 1998. Jordi Bolòs, Els orígens medievals del paisatge català. L’arqueologia del paisatge com a font per a conèixer la història de Catalunya, Barcelona (Publicacions de l’Abadia de Montserrat), 2004, Jaume Vilaginés, El paisatge, la societat i l’alimentació al Vallès Oriental (segles X-XII), Barcelona (Publicacions de l’Abadia de Montserrat), 2001 i Josep M. Salrach, Justícia i poder a Catalunya abans de l’any mil, Vic (Eumo editorial), 2013.





                        


Patrimoni natural de les comarques gironines

Campus de l’Experiència
Curs acadèmic: 2023/2024
Secció: Calonge
Curs: 1º
Semestre: 1º
Àmbit temàtic: Ciències Naturals.
Nº d’hores de classe:  3
Nom del professor:  Jordi Sargatal Vicens.
Assignatura: Patrimoni Natural de les Comarques Gironines.

Presentació
Durant les tres classes del Curs es passarà revista  a diferents casos i episodis que tenen com a protagonistes la natura, i sobretot la fauna.
Continguts:
Les tres classes aniran sobre el cas Aiguamolls de l’Empordà, sobre la fauna de les comarques gironines i la seva evolució, i finalment una sobre canvi climàtic i canvis faunístics.
Metodologia i activitats formatives:
Les classes van acompanyades per als seus respectius Power Points que es podran revisar al Drive de la UIC. També es podrà organitzar una excursió al Parc Natural dels Aiguamolls de l’Empordà, guiada pel mateix professor.
Bibliografía, recursos i material didàctic:
Apart dels Power Points que es podran revisar, el professor disposa d’una web pròpia (Jordi Sargatal) on es poden consultar la bibliografia i d’altres documents molt interessants sobre fauna i Natura en general. Per conèixer més sobre els Aiguamolls, a l’apartat Tresors es pot consultar el llibre fet conjuntament amb Lluís Roura, i el documental “Entre el cel i la terra” que va ser emès a TV3 dins el programa “Sense ficció”.







Artistes catalans contemporanis


Curs acadèmic: 2023-24

Secció: Calonge

Curs: 2er

Semestre:2er

Àmbit temàtic: Història / Art

Nº d’ hores de classe: 4

Nom del professor: Anna Pou Van Den Bossche

Nom de l’assignatura:

Artistes catalans contemporanis

Nº de sortides o activitats: Espai Subirachs, Fundació Miró, Museu del disseny

Presentació (breu descripció dels continguts i del programa:

Catalunya és una terra d’artistes. De Plensa a Barceló, de Bohigas als premiats RCR, coneixerem a fons l'obra dels pintors, escultors i arquitectes contemporanis. Això ens farà redescobrir la nostra pròpia ciutat, el nostre urbanisme i l’art públic que ens acompanya cada dia.

Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):

Conèixer l’art, el disseny i l’arquitectura contemporanis a Catalunya a través dels seus principals representants. Apropar l’art públic i l’urbanisme de Barcelona als estudiants.

Continguts:

    Antoni Tàpies, Joan Brossa i el Dau al Set

    El Grup R: l’arquitectura de Bohigas i Coderch. El “model Barcelona” i l’urbanisme dels Jocs Olímpics

    La Gauche Divine: una revolució cultural a la Barcelona de la postguerra

    El disseny industrial a Catalunya (1950- 2020)

    Josep Maria Subirachs. La façana de La Passió a la Sagrada Familia.

    Jaume Plensa: l’art com a meditació

    Miquel Barceló: l’artista que retorna a la cova


Metodologia i activitats formatives:

Les classes s’acompanyaran de la projecció d’un PPT i de documentació audiovisual. Poden anar acompanyades de visites a peu per la ciutat per a veure el patrimoni, l’urbanisme i l’art públic.

Bibliografía, recursos i material didàctic:

Pou, Anna Dalí cibernètic It Brings Art, 2023

Gilot , Françoise Mi vida con Picasso. Akal 1999

Subirachs Burgaya, Judit. Subirachs a Catalunya. Obra en espais públics. Barcelona: Mediterrània, 2006

Giralt-Miracle, Daniel. Subirachs. Madrid: Servicio de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia, 1973

Jaume Plensa. Catàleg de l'exposició. MACBA, 2019

Tàpies, Antoni. Memòria personal. Madrid: Iberlibro,1988.

Bohigas Oriol. Reconstrucció de Barcelona. Barcelona edicions 62. 1985

El quadern de fang (documental sobre Miquel Barceló d’Isaki Lacuesta) 2009. CCMA





 



El fet musical: coneixement. comprensió i vivència

2023-2024

Secció Calonge

Semestre: 1º

Àmbit temàtic: Art i Música

Nº d’hores de classe: 6

Nom del professor:

 Josep Miquel Mindán Seuba

Nom de l’assignatura:

El fet musical: coneixement, comprensió i vivència

Presentació (breu descripció dels continguts i del programa)

 El fet musical és quelcom que engloba molt més que un conjunt de sons ordenats d’una determinada manera. El públic, l‘intèrpret, la partitura, l’època, la situació i una infinitat de factors poden fer capgirar el significat i l’experiència del que acostumem a anomenar “música”.

Seguint aquests tres estadis intentarem conèixer i comprendre el fet musical per tal d’arribar a una vivència més plena i a una escolta activa i amb criteri dels diferents estils i gèneres musicals, les diferents èpoques de la història de la música i l’origen i significat més profund de la música.

La música és un art present a totes les cultures des de l’origen de la humanitat. El món modern occidental ha relegat la música a uns àmbits professionals i elitistes i ha creat divisions entre cultura de primera i de segona. És el moment de reflexionar sobre aquest paradigma.

Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):

1.- Adquirir una escolta activa i crítica davant qualsevol fet musical

2.- Dotar-se de les eines i coneixements per tal de formar-se un criteri estètic propi

3.- Ser conscient de com ens envolta la música també en la vida quotidiana

4.- Fomentar l’hàbit de “consumir” i “produir” música

Continguts:

1.- “Roots and Tools”: Vocabulari, conceptes tècnics i aspectes bàsics per a entendre el llenguatge musical.

2.- Prisma: Diferents punts de vista, teories i escoles estètiques des dels quals observar el fet musical.

3.- Cas pràctic: audicions comentades on poder veure els aspectes dels apartats anteriors.

Metodologia i activitats formatives:

La metodologia està basada en la participació de l’alumne a classe. A partir del marc de treball que presenta el professor el grup classe anirà modelant el desenvolupament de la sessió segons els seus coneixements previs, experiències en altres disciplines i aportacions subjectives.

Cada sessió es dividirà en tres blocs seguint els blocs de continguts anteriorment esmentats: uns coneixements teòrics, una aproximació al fet musical i finalment s’aplicarà a un cas pràctic.

Els casos pràctics seran audicions o projeccions comentades pel professor i per l’alumnat.

Les sessions acabaran amb propostes de treball fora de l’aula per tal d’ampliar el treball de manera voluntària.

Bibliografia, recursos i material didàctic:

Atlas de Música Vol.1 y 2; Michels, Ulrich; Alianza Editorial 1982

Historia de la Música Occidental Vol.1 y 2; Grout, Donald Jay i Palisca, Claude V; Alianza Editorial 1984

Sobre la bellesa musical; Hanslick, Eduard; Accent-19 2010

L’estètica de la música; Polo, Magda; Editorial UOC 2007

Poètica musical; Stravinsky, Igor; Accent Editorial 2008

Camí cap a la Nova música; Webern Anton; Antoni Bosch editor 1982

De Madona al canto gregoriano; Cook, Nicholas; Alianza Editorial 2012

Inteligencia Musical; Pirfano, Iñigo; Plataforma Editorial 2013

El mito del maestro; Lebrecht Norman; Acento Ediciones 1997

Sistemes i criteris d'avaluació:

Es tindrà en compte l’assistència, la participació activa a classe i el treball fora de l’aula.





Art romanic

Curs 2023/2024

Secció: Calonge

Àmbit temàtic: Art

Nº d’hores de classe: 6

Nom de les professores:  Marta Crispi

Nom de l’assignatura:

Art romànic

Presentació

En aquesta assignatura es presentarà l’art desenvolupat a Europa occidental entre els segles X i XIII a través de l’anàlisi d’obres representatives de l’arquitectura, l’escultura i la pintura.

Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):

Els alumnes sabran identificar les obres d’art romàniques i explicar-ne les característiques bàsiques. Els alumnes sabran utilitzar el vocabulari especialitzat d’història de l’art

Continguts:

    Art romànic. Introducció. El concepte d’art medieval. La periodització de l’art medieval: el problema dels estils. Els protagonistes de l’art medieval: els promotors (la reialesa i l’aristocràcia, l’Església, els gremis i les confraries, la burgesia). Artistes-artesans. La imatge a l’Edat Mitjana i la seva funció. (1 classe)

    L'arquitectura romànica. La primera arquitectura romànica: models arquitectònics, l'articulació dels murs, tècnica constructiva. L'arquitectura del romànic ple: Santiago de Compostela

    L'escultura romànica. Introducció: estil, temàtiques, materials i espais. Les grans portades historiades: Moissac, Conques, el Mestre de Cabestany, la portalada de Ripoll. Escultura devocional.

    Pintura romànica. La pintura mural dels absis: les teofanies. Conjunts pictòrics destacats. El descobriment de la pintura gòtica catalana. Els grans conjunts catalans: Pedret, Àneu, Burgal, Taüll i Boí. Una obra mestra oblidada: el Tapís de la Creació.


Metodologia i activitats formatives:

Classes magistrals amb preguntes específiques als alumnes per tal de generar una classe dinàmica i estimular el seu interès.

Bibliografia, recursos i material didàctic:

Bango Torviso, I.; Abad, C. (1996). Arte medieval I. Madrid: Historia 16.

Bango Torviso, I. (1989). El Arte de la Alta Edad Media. Madrid: Anaya

Braunfels, W. (1975). Arquitectura monacal en Occidente, Barcelona.

Conant, K. J. (1987). Arquitectura carolingia y románica, 800-1200. Madrid: Cátedra.

Dodwell, C. R. (1995). Artes pictóricas en Occidente 800-1200. Madrid: Cátedra.

Lasko, P. (1999). Arte sacro 800-1200. Madrid: Cátedra.








Microbiologia

Curs acadèmic: 23-24

secció Calonge

Semestre 2er

Àmbit temàtic_Ciències de la salut

Nº d’hores de classe: 3

Nom del profesor:

Javier Jiménez

Nom de l’assignatura:

Microbiología e inmunología: pandemias, vacunas… y más.

Presentació (breu descripció dels continguts i del programa)

En el mundo actual la microbiología ha tomado una especial relevancia, no solo por la aparición de nuevos patógenos y situaciones pandémicas sino también por las oportunidades que ofrece para hacer nuestras vidas más agradables y mejores. De manera paralela, el conocimiento de cómo nuestro cuerpo interacciona con esos microorganismos ha evolucionado enormemente y nos ofrece posibilidades y oportunidades hasta ahora solo soñadas. En este curso repasaremos los aspectos más actuales de la microbiología y la inmunología y como nos afectan en nuestro día a día. Plantearemos las preguntas de actualidad y discutiremos acerca de las respuestas, opciones, oportunidades, dificultades que generan en la sociedad y en nosotros mismos.

Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):

Entender y poder analizar de manera crítica y argumentada los retos microbiológicos y de salud derivados a que se enfrenta el ser humano en la actualidad.

Entender el mundo microbiano en su diversidad.

Entender la interacción entre los microorganismos y el ser humano

Entender cómo reacciona el ser humano frente a los microorganismos y otros agentes externos e internos

Entender cómo podemos modificar las anteriores interacciones

Continguts:

El mundo microbiano, diversidad, utilidad.

El sistema inmunitario

Relación sistema inmunitario y microorganismos

Modulación del sistema inmunitario: vacunas

Metodologia i activitats formatives: Presentación de los fundamentos por parte del profesor. Discusión entre todos los participantes del tema propuesto.

Bibliografia, recursos i material didàctic: El material serán artículos científicos que el profesor pondrá a disposición de los participantes. Como libros de consulta:

Brock biología de los microorganismos (PEARSON- 9788490352793)

Inmunología de Janeway (MANUAL MODERNO- 9786074487671)




L'enigma de l'èsser humà


Curs acadèmic: 2023-24

Secció: Calonge

Curs: 2er

Semestre:2er

Àmbit temàtic: Filosofia

Nº d’ hores de classe: 4

Nom del professor:

Enric Fernández Gel

Nom de l’assignatura:

El enigma del ser humano

Presentació (breu descripció dels continguts i del programa)

En aquesta assignatura, ens proposem explorar algunes de les qüestions filosòfiques més perennes al voltant de l’ésser humà. Què és l’ésser humà?, o més ben dit: Qui és? Què diferencia l’ésser humà de la resta d’animals? Com han pensat els grans filòsofs la singularitat humana? Som lliures o la ciència ja ha demostrat que no? Hi ha res en l’home que transcendeix la matèria?

Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):

S’espera que l’alumne adquireixi un panorama general de la reflexió filosòfica vers l’ésser humà, i que sigui capaç de copsar la seva singularitat.

Continguts:

Tema 1. Què i qui és l’ésser humà?

Tema 2. Singularitat de l’ésser humà (I): la intel·ligència

Tema 3. Singularitat de l’ésser humà (II): la llibertat

Tema 4. La dignitat de l’ésser humà i les seves exigències

Metodologia i activitats formatives:

Classe magistral i diàleg a l’aula

Bibliografia, recursos i material didàctic:

Platón, La República, Alianza Editorial, Madrid, 2003.

Aristóteles, Ética a Nicómaco, Centro de Estudios Políticos y Constitucionales, Madrid, 2009.

Leonardo Polo, Quién es el hombre. Un espíritu en el mundo, Rialp, Madrid, 1991.

Mortimer J. Adler, Ten Philosophical Mistakes, Simon & Schuster, New York, 1996.




 


 



Psicologia positiva

Curs 2023/2024

Semestre: 2er

Àmbit temàtic: Psicologia

Nº d’hores de classe: 4

Nom de les professores:

 María Gámiz Sanfeliu y Claudia Rossy

Nom de l’assignatura:

Psicologia Positiva

Presentació (breu descripció dels continguts i del programa)

Sota el paraigües integrador de la Psicologia Positiva l’assignatura vol  donar a conèixer quins són aquells estats i característiques humanes que es relacionen amb el benestar, l'equilibri, la felicitat i, en definitiva, el creixement personal dels individus, com funcionen i com es poden desenvolupar i potenciar.

Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):

Entendre el caràcter relacional de l'ésser humà, en els aspectes intra i interpersonal

Continguts:

Breu introducció a la Psicologia positiva, Pensar i sentir positivament, Gestió de les emocions, El perdó com a fortalesa del caràcter.

Metodologia i activitats formatives:

La metodologia seguida es basa en el pensament reflexiu, la pràctica i la participació. Es combinaran píndoles teòriques amb debats i exercicis pràctics.

Bibliografia, recursos i material didàctic:

Hervás, G. (2009). Psicología positiva: Una introducción.

Seligman, M. (2006). La auténtica felicidad. Barcelona: Ediciones BSA.

Lyubomirsky, S. La ciencia de la felicidad: un método probado para conseguir el bienestar. Barcelona: Urano

Pallarés Molins, E. (2026). El perdón como fortaleza humana. Ediciones mensajero.





L'Unió europea. En un mon de gegants

Curs acadèmic: 2023-24

Secció: Calonge

Semestre:2er

Àmbit temàtic: Historia

Nº d’ hores de classe: 4

Nom del professor: 

Víctor Pou

Nom de la asignatura:

La Unió Europea (UE) en un món de gegants

Contingut

    Introducció al Curs. La UE en el marc de la geopolítica actual.

    Senyals d’identitat d’Europa i de la Unió Europea (UE). Símbols. Patrons.

    L’estratègia comunitària d’integració europea. Evolució i fites més importants. Projecte inacabat. Perspectives de futur.

    Estructura institucional de la UE. Institucions i organismes consultius. El procés de presa de decisions. El pressupost.

    Les polítiques de la UE : competencia exclusiva, compartida i de suport.

    La UE en un món de gegants. Evolució de l’ordre mundial després de la Segona Guerra Mundial : Guerra Freda i món bipolar, món unipolar a partir de 1989/1991, cap un nou ordre multipolar a partir de la Guerra d’Ucraïna (2022) . La reemergència de Xina. El declivi relatiu d’Estats Units. Desplaçament  del centre de  gravetat econòmic a la regió Indopacífic .  El retorn dels Imperis. El Sud Global. El paper de la UE. 


Competències

    Entendre el món de la geopolítica i de les relacions internacionals, l’evolució de l’ordre mundial i el paper de la Unió Europea (UE) en un món de gegants . Saber buscar les millors fonts d’informació  per aconseguir-ho.

Metodologia

    Anàlisi de casos pràctics.


Bibliografia

    Mangas, Araceli ,  Instituciones y derecho de la Unión Europea, Tecnos, 2020

    García Picazo, Paloma, La idea de Europa, Tecnos, 2008

    Kaplan, Robert D., La venganza de la geografía, RBA, 2013

    Piqué, Josep , Cambio de era, Deusto, 2013

    Id. El mundo que nos viene, Deusto, 2018

    Pou, Víctor , Geopolítica, relaciones Internacionales y economía mundial, Ed. Milenio, 2016

    Id. Hacia el relanzamiento de la Unión Europea, Ed. Milenio, 2018   

    Sendagorta, Fidel, Estrategias de poder. China, Estados Unidos y Europa en la era de la gran rivalidad, Deusto, 2020