Guies docents: Calonge i St. Antoni curs 2023-2024
Aprendre a Apendre i Matemàtiques divertides
Campus de l’Experiència
2023-2024
Secció: Calonge
Semestre: 1º
Àmbit temàtic: Ciencia
Nº d’hores de classe: 7/8
Nom del professor: Salvador Vidal
Nom de l’assignatura:
Aprendre a Aprendre: Eines per una Nova Etapa.
Presentació
L'objectiu principal d'aquest mòdul introductori és donar a conèixer les diferents possibilitats que oferim en el pròxim grau sènior i treballarem dos aspectes fonamentals que la neurociència ens diu que són essencials en l'aprenentatge: Afectivitat i productivitat. S'ha demostrat que amb una bona afectivitat i bona relació entre companys es millora la productivitat. Per aquest motiu les primeres sessions d'aquest mòdul les dedicarem a fomentar l'afectivitat mitjançant diferents Dinàmiques de Grup.
Volem fer una cosa diferent, innovador, un repte, Innovació disruptiva.
El concepte d’innovació disruptiva va ser introduït al 1997 per Clayton Christensen (professor de Harvard Business School wwww.claytonchristensen.com) . i es refereix a la construcció d’una educació diferent, trenca amb les metodologies i les modalitats de transmissió del coneixement i obre noves alternatives a l’aprenentatge. L’idea és sorprendre a l’estudiant i agafar un camí diferent que ningú s’espera, creativitat.
Objectius
Fomentar les competències bàsiques d'autonomia personal i l'aprendre a aprendre.
Aprendre a treballar en grup de manera col·laborativa a través d'un aprenentatge cooperatiu entre iguals.
Reconèixer i utilitzar correctament les eines bàsiques del treball intel·lectual universitari.
Aprendre a aprofundir, desenvolupar i transferir a altres, aspectes de la cultura que siguin d'interès personal.
Promocionar la comunicació oral per entrenar habilitats comunicatives i la capacitat d'expressar-se de forma senzilla i clara.
Fomentar la creativitat i el caràcter innovador en el moment de plantejar solucions davant els reptes acadèmics.
Treballar amb esperit crític, reflexionant a través de la meta cognició i analitzant els propis processos d'aprenentatge i mètodes de col·laboració aplicats.
Facilitar contextos de discussió grupal i debats per a la reflexió entorn la temàtica del curs.
Competències
C 1. Conèixer les característiques dels estudiants, així com els seus contextos motivacionals i socials.
C 2. Dominar els coneixements necessaris per comprendre el desenvolupament de la personalitat.
C 3. Conèixer les propostes actuals basades en l'aprenentatge de competències.
C 4. Responsabilitat interpersonal: ser conscient de la seva actuació personal i de la seva influència en l'entorn. Tenir habilitats i coneixements per gestionar els processos grupals i la comunicació per aconseguir una bona col·laboració en el seu entorn.
C 5. Col·laboració amb els companys d'aula: tenir els coneixements i les habilitats necessaris per a realitzar una aportació professional al clima afectiu de l'aula, així com a les relacions personals, i per tal d'aconseguir un bon ambient universitari.
Resultats d'aprenentatge
- L’estudiant passa a ser protagonista de l’aprenentatge.
- Volem que en el camí de l'aprenentatge experimentessin diferents emocions i descobrir que la vida està plena d'oportunitats.
- Experimentar que el millor aprenentatge es produeix en companyia..
- Les metodologies utilitzades fomenten la participació activa dels estudiants.
- Presentar iniciatives que potenciïn l’emprenedoria dels alumnes.
Continguts
Dinàmiques de grup: Descobrir, confiar, col·laborar i estructura de grup.
Mitjans de comunicació, Visual, Auditiu i Cinestèsic.
Tècniques de motivació.
El treball intel·lectual.
Els processos d'investigació.
La transmissió del coneixement.
Metodologia i activitats formatives
Eminentment activa. A partir de la reflexió personal de la nostra formació inicial, desenvoluparem metodologies actives: Dinàmiques de Grup,
Bibliografia i recursos
Es facilitarà un dossier per poder seguir l'assignatura
Vidal, S. (2009). Estrategias para la enseñanza de las matemáticas en secundaria. Barcelona: Laertes.
Vidal , S. (2011). Good Morning, numbers day. (T. A. Inc, Ed.) Australian Primary Mathematics classroom, 16(3), 25-28.
Vidal, S. (2013). El dia del número, motivación de la matemática. Saarbrücken: Publicia.
Vidal, S., & Balaguer, C. (2013). La comunicación de los problemes de matemáticas en la didàctica de los Grados de Educación en la UIC. (UCM, Ed.) Estudios sobre el Mensaje Periodistico(19), 531-541.
Vidal, S., & Fuertes, M. (2013). La dinàmica de grupos para el trabajo cooperativo facilita la comunicación. Vivat Academia(123), 1-12.
Van Gogh, "Noche estrellada sobre el Ródano"
https://e-uic.uic.es/mod/resource/view.php?id=499035
Vidal, S (2021) La matemàtica nos facilita la vida, y nos puede hacer pasar ratos entretenidos. Barcelona: Laertes.
No hi ha Avaluació, només es requereix un 75% d’assistència per tenir l'Apte.
Curs acadèmic: 2022-2023
Secció:Calonge
Semestre: 2er
Àmbit temàtic: Ciència
Nº d’hores de classe: 7
Nom del professor: Salvador Vidal Ramentol
Nom de l’assignatura:
Matemáticas divertides
Sortides o activitats que se suggereixen:
Treballarem la màgia de les matemàtiques.
Possible visita al museu de la matemàtica de Cornellà del Llobregat.
MMACA - Museu de Matemàtiques de Catalunya
Presentació (breu descripció dels continguts i del programa)
A partir del llibre, “Estrategias para la enseñanza de las matemáticas” Ed.Laertes. presentarem diferents formes atractives de presentar les matemàtiques. Estratègies de motivació i de com conquistar l’atenció i la participació dels alumnes. Millorar l’autoestima és un recurs efectiu per a millorar la comprensió matemàtica. Una actitud positiva cap aquesta matèria millora l’aprenentatge. Amb la matemàtica recreativa, millorem l’actitud.
Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):
Gaudir amb les matemàtiques.
Desenvolupar el pensament computacional.
Dominar jocs diferents, perquè l’alumne s’ho passi bé amb les matemàtiques.
Analitzar, raonar i comunicar propostes matemàtiques.
Plantejar i resoldre problemes vinculats a la vida quotidiana.
Valorar la relació entre les matemàtiques i les ciències com un dels pilars del pensament científic.
Conèixer els elements bàsics de la història de les matemàtiques,.
Analitzar, raonar i comunicar propostes matemàtiques.
Plantejar i resoldre problemes vinculats amb la vida quotidiana amb esperit emprenedor.
Integrar les tecnologies de l'informació i la comunicació a les activitats d’ensenyament-aprenentatge.
Continguts:
1. Origen de les matemàtiques
2. Utilització del llenguatge matemàtic
3. Estratègies per a l'ensenyament de les matemàtiques
4. Instruments matemàtics
5. Activitats singulars
6. Jocs Matemàtics
Metodologia i activitats formatives:
Metodologia activa.
Treball en grup.
Presentació de jocs matemàtics.
Reptes.
Aprenentatge cooperatiu
Bibliografia, recursos i material didàctic:
Vidal, S. (2010). Dibudoku. En S. De la Torre, & M. A. Pujol, Creatividad e innovación. Enseñar e investigar con otra conciencia (págs. 201-210). Madrid: Editorial Universitas, S.A.
Vidal, S. (2010). Didàctica de les matemàtiques a secundària. En A. Mora, La situació de les matemàtiques a la secundària catalana. Anàlisis de l'estat de l'ensenyament i l'aprenentatge (págs. 43-58). Barcelona: Furtwagen Editores.
Vidal, S. (2010). Talens dag, att skapa lust för matemtiklärande. (G. universitet, Ed.) Nämnaren, Tidskrift för matematikundervisning, 173(1), 43-46
Vidal, S. (2011). La situació de la didàctica de les matemàtiques a la secundària catalana. Analísi de l'estat de l'ensenyament i l'aprenentatge. Temps d'Educació(41), 185-199.
Vidal, S. (2013). El día del número, motivación de la matemática. Saarbrücken: Publicia.
Vidal, S., & Balaguer, C. (2013). La comunicación de los problemas de matemáticas en la didàctica de los Grados de Educación en la UIC. (UCM, Ed.) Estudios sobre el Mensaje Periodístico(19), 531-541.
Vidal, S (2021) La matemática nos facilita la vida" Ed. Laertes
Salvador
Vidal Salvador
Vidal Raméntol, Doctor en Filosofia i Ciències de
l’Educació . Facultat de Pedagogia. UB. Llicenciat
en Ciències . Secció Químiques. UB. Màster de
Pedagogia UAB Vicedegà de la Facultat d’Educació
UIC ( 2003 - 2021) Professor del Màster de recerca
Professor de Didàctica de la Matemàtica i de
Dinàmica de Grups. Facultat de Ciències de
l’Educació . UIC.Barcelona. Col·laborador del ICE
de UB