Guies docents Andorra curs 2023-24
Història de la mùsica
Curs acadèmic: 2023-24
Secció: Andorra
Semestre:1er
Àmbit temàtic: Música
Nº d’hores de classe: 5
Nom asignatura:
Història de la música: de l’antiguitat al S.XXI
Nom del professor: Josep Miquel Mindán Seuba
Nom de l’assignatura Presentació (breu descripció dels continguts i del programa)
Al llarg de l’evolució de la cultura occidental la música ha jugat un paper molt important. Des dels filòsofs clàssics fins als grans pensadors del nostre temps podem trobar reflexions sobre com la música ha esdevingut (i esdevé) una disciplina artística importantíssima per a conèixer el món interior de l’ésser humà. Ens proposem fer un recorregut pels principals períodes de la història de la música occidental (renaixement, barroc, classicisme, romanticisme, avantguardes, etc) tot analitzant les obres més importants i els compositors més significatius. Amb les dues sortides que realitzarem podem experimentar en directe com sentim i percebem en la actualitat obres composades en èpoques anteriors i com han superat el pas del temps.
Competències i resultats de l’aprenentatge (objectius formatius):
1.- Adquirir una escolta activa i crítica davant qualsevol fet musical
2.- Conèixer els principals períodes de la història de la música occidental, els seus compositors més representatius i les seves obres més importants
3.- Poder relacionar els diferents estils musicals amb altres fets històrics i relacionar-los amb la seva recepció en l’actualitat.
4.- Fomentar l’hàbit de “consumir” i “produir” música
Continguts:
1a Sessió Antiguitat i Edat Mitjana
2a Sessió Renaixement
3a Sessió Barroc
4a Sessió Classicisme
5a Sessió Romanticisme
6a Sessió Avantguardes
Metodologia i activitats formatives:
La metodologia està basada en la participació de l’alumne a classe. A partir del marc de treball que presenta el professor el grup classe anirà modelant el desenvolupament de la sessió segons els seus coneixements previs, experiències en altres disciplines i aportacions subjectives.
A cada sessió s’exposaran les principals característiques del període històric que es treballi. També es proposaran alguns fets històrics rellevants per tal de contextualitzar-ho. S’oferirà una llista dels compositors i les obres més representatives i s’acabarà amb una audició comentada on es pugui exemplaritzar tot el que s’ha esmentat anteriorment.
Les sessions acabaran amb propostes de treball fora de l’aula per tal d’ampliar el treball de manera voluntària.
Bibliografia, recursos i material didàctic:
Atlas de Música Vol.1 y 2; Michels, Ulrich; Alianza Editorial 1982
Historia de la Música Occidental Vol.1 y 2; Grout, Donald Jay i Palisca, Claude V; Alianza Editorial 1984
Sobre la bellesa musical; Hanslick, Eduard; Accent-19 2010
L’estètica de la música; Polo, Magda; Editorial UOC 2007
Poètica musical; Stravinsky, Igor; Accent Editorial 2008
Camí cap a la Nova música; Webern Anton; Antoni Bosch editor 1982
De Madona al canto gregoriano; Cook, Nicholas; Alianza Editorial 2012
Inteligencia Musical; Pirfano, Iñigo; Plataforma Editorial 2013
El mito del maestro; Lebrecht Norman; Acento Ediciones 1997
Sistemes i criteris d'avaluació:
Es tindrà en compte l’assistència, la participació activa a classe i el treball fora de l’aula.
Josep
Miquel Mindán Josep
Miquel Mindán Seuba és diplomat com a mestre
d’educació musical a la UAB, ha estudiat
direcció coral a l’ESMUC(Escola Superior de
Música de Catalunya) i ha cursat un bachellor al
Wien Konservatorium Privatuniversität de Viena
en direcció d’orquestra. Ha dirigit diverses
formacions corals i orquestrals del nostre país
i ha treballat en produccions internacionals a
Alemanya, Àustria i Itàlia.En l'actualitat és
director musical de la Jove Orquestra Simfònica
de l'Anoia i la Simfònica Tekhné, el cor
Contrapunto Vocale i la coral Ginesta i és
director musical de les produccions de La
Traviata i la Flauta Màgica amb amb Òpera
popular de Barcelona al Palau de la música
catalana.